Is er een manier om (een deel van) mijn studiekosten (lesgeld en/of boeken) terug te krijgen?

Ik krijg geen studiefinanciering, ik volg een deeltijdopleiding.

Als ik niks terug kan krijgen, kan ik het bedrag (lesgeld van de overheid) dan in termijnen betalen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij kun je ook wat van de belasting aftrekken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan moet je wel voldoende af te trekken hebben....

Antwoorden (2)

Je kunt een (groot) deel van de kosten van de belasting aftrekken.

"Volgt u in 2012 een opleiding of een studie voor uw (toekomstige) beroep? Dan mag u de uitgaven hiervoor, zoals lesgeld en de uitgaven voor boeken, aftrekken als persoonsgebonden aftrek. In deze toelichting leest u hierover meer."

De toelichting is te vinden op:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/brochures_en_publicaties/aftrek_studiekosten_of_andere_scholingsuitgaven_2012
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar als je er niet of nauwelijks bij werkt (rond de 7000 per jaar of minder) dan valt er toch weinig af te trekken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ze een deeltijdopleiding volgt ga ik ervan uit dat ze er een baan naast heeft, anders had vraagsteller wel een fulltime opleiding gekozen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik doe een deeltijd opleiding, en ik werk wel een paar uurtjes per week maar niet bijzonder veel.
Ik lees al dat de drempel 500 euro moet zijn, maar ik betaal straks in augustus voor een half jaar (tot februari) en dat is rond 350 euro.
Helaas voor mij dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik verdien bij lange na geen 7000 per jaar trouwens. Vandaar dus ook dat ik de vraag stel voor de studie kosten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je weinig/geen belasting betaald kan je ook niets aftrekken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook als je weinig belasting betaalt kun je dingen aftrekken.
Als je niets betaald wordt het wel lastig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onder de 7000 inkomen per jaar betaal je geen belasting.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar haal je dat vandaan Pelle?
Je betaalt zeker wel belasting, 33 % t/m ongeveer 19.000 euro. http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/aangifte_doen/fiscale_informatie_2012/boxen_en_tarieven/overzicht_tarieven_en_schijven/u_bent_jonger_dan_65_jaar
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De heffingskorting C4th!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pelle heeft inderdaad gelijk, maar ik kan dan dus sowieso, wat ik ook verdien, mijn studiekosten niet van de belasting terug krijgen omdat dit 'maar' 350 euro is (of zoiets) Bedankt.
fisbel
11 jaar geleden
Ytje
Ik begrijp dat je in twee termijnen gaat betalen. € 350 a..s. september en € 350 volgend jaar februari 2014. Het is dan handiger om in 1 keer € 700 te betalen (zie mijn antwoord hieronder) Maar dan moet dit geld natuurlijk wel beschikbaar zijn. Drempel studiekosten is voor 2013 omlaag gegaan van € 500 naar €250. In tegenstelling tot wat hierboven wordt gezegd: tot € 7000 is 'belastingvrij' Dat is niet helemaal juist. T/m 2012 was circa € 6500 'belastingvrij. Dat komt door de heffingskortingen die je krijgt. Maar vanaf 2013 is het anders. Er moet in schijf 1 - 37% belasting worden betaald. Dat betekent dat slechts circa € 5700 belastingvrij is.
N.B: dus als je inkomen in 2013 beneden de € 5700 uitkomt is de te betalen belasting € 0.
Als de studiekostenaftrek dan € 450 is (700 – 250) schiet je er niets mee op. Je belastbaar inkomen wordt met € 450 verminderd, maar de te betalen belasting blijft € 0. Alleen als je inkomen € 0 zou zijn kan de aftrekpost naar een volgend jaar worden doorgeschoven. Maar dat is bij jou niet van toepassing.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap er niet zoveel van. Ik betaal in augustus EENMALIG 350 euro, dit is voor een half jaar studie want ik ben in februari 2014 afgestudeerd. Dus 350 studiekosten.
Ik verdien per jaar ongeveer zo'n 4000 euro.
Dus ik krijg 0 terug voor de studie?
De drempel studiekosten is voor 2013 - € 250. Was in voorgaande jaren - € 500.
Het kan i.v.m. de drempel verstandig zijn kosten te bundelen. Dus in termijnen betalen over twee jaren is dan nadelig. Het jaar van betalen telt. Als het collegegeld bijvoorbeeld in september volledig wordt betaald telt dit bedrag als aftrekpost.
fisbel