Is er een manier om (een deel van) mijn studiekosten (lesgeld en/of boeken) terug te krijgen?

Ik krijg geen studiefinanciering, ik volg een deeltijdopleiding.

Als ik niks terug kan krijgen, kan ik het bedrag (lesgeld van de overheid) dan in termijnen betalen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Je kunt een (groot) deel van de kosten van de belasting aftrekken. "Volgt u in 2012 een opleiding of een studie voor uw (toekomstige) beroep? Dan mag u de uitgaven hiervoor, zoals lesgeld en de uitgaven voor boeken, aftrekken als persoonsgebonden aftrek. In deze toelichting leest u hierover meer." De toelichting is te vinden op: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/brochures_en_publicaties/aftrek_studiekosten_of_andere_scholingsuitgaven_2012

De drempel studiekosten is voor 2013 - € 250. Was in voorgaande jaren - € 500. Het kan i.v.m. de drempel verstandig zijn kosten te bundelen. Dus in termijnen betalen over twee jaren is dan nadelig. Het jaar van betalen telt. Als het collegegeld bijvoorbeeld in september volledig wordt betaald telt dit bedrag als aftrekpost.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100