Wat is de beste manier om Duitse teksten te leren vertalen naar Nederlands?

Goedendag alle, ik heb volgende maand een toelatingstoets aan de Vrije Universiteit en voor die toets moet ik een Duitse krantenartikel vertalen naar uitstekend Nederlands. Nu is het zo dat ik nooit Duits heb gehad en mijn vraag is eigenlijk hoe ik dat in zo'n korte tijd het best kan aanpakken. is het lezen van heel veel Duitse teksten de beste manier of zijn er andere handige tips? Bij voorbaat dank!

Weet jij het antwoord?

/2500

Eigenlijk zou de basis moeten zijn het leren van heel veel veelgebruikte woorden. Anders moet je er te veel opzoeken. Verder veel oefenen waarbij je niet in de val moet trappen om de grammatica van het Duits te laten doorklinken in de vertaling. Als je het goed gedaan hebt, moet je in de vertaling niet kunnen zien dat Duits de brontaal was. (Laat een ander de vertaling eens nalezen.)

Als je nog nooit Duits hebt gehad en de toets bestaat uit een Duits krantenartikel vertalen is het zaak om zo snel als mogelijk te beginnen met Duitse kranten te gaan lezen. Onderstaande link geven de kranten weer. TIP: Probeer een artikel gewoon te lezen en bekijk de bijbehorende foto die je alvast een indruk geeft waarover het gaat. Lees het dan nog eens en probeer de woorden die je niet begrijpt hardop uit te spreken. De klank doet vaak aan een bekend woord in het Nederlands denken. Maak enkele notities van woorden die je begrijpt met de woorden wat je dacht dat het wel zou kunnen betekenen. Maak daar een leuk verhaal van in goed Nederlands. Ben niet bang dat het verhaal niet helemaal weergeeft van wat ze in Duitsland bedoelden. Je bent geen vertaler en een sterk verhaal met wat humor scoort altijd. Oefen hier maar eens flink op en als je nog tijd over hebt en iedereen ligt al op bed; luister of kijk eens naar de Duitse zender. Een beetje wennen aan de Duitse klanken zorgt ook voor snellere herkenning bij het lezen. Hoe meer uren je hieraan besteed; hoe hoger het punt der toets. Doen ! http://wp.digischool.nl/duits/links/dagbladen-en-nieuwsmagazines/

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100