Mag ik mijn werkgevers- en werknemersverzekeringen opzeggen als ik gemoedsbezwaarde ben?

Ik heb aan ABP (pensioenfonds) doorgegeven dat ik gemoedsbezwaarde ben (zo sta ik ook geregistreerd bij SVB) en dat ik niet meer verzekerd wil zijn bij hun. Ze menen dat ik daartoe verplicht ben, dat het evt. middels spaarpremie 'omzeild' kan worden maar dat ik pas na mijn 60ste recht heb op het gespaarde premie.

Mijn vraag is: Ben ik verplicht om spaarpremie te hebben bij hun als ik gemoedsbezwaarde ben? Want in de praktijk komt het dan op hetzelfde neer (alsof ik AOW en pensioen afsta) alleen onder een andere naam.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je ziektekostenpremie verdwijnt ook in een spaarpot, dus het zal wel kloppen.
http://www.zorgkiezer.nl/zorgverzekering/info/Verzekeringsplicht,-voor-wie-geldt-dit-niet
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik snap dat ziektekosten premie in een 'speciale' potje van SVB verdwijnt, graag zelfs. Dan kan ik daar aanspraak op maken zodra ik het nodig heb (althans, over het gespaarde deel). Maar ten eerste wordt bijv. mijn pensioen in ALLE gevallen overgemaakt naar ABP en niet naar SVB (waar ik het niet mee eens ben). En ten tweede heb ik er pas na mijn 60ste recht op. Wie zegt dat ik ooit mijn 60ste ga halen? Mijn opzet was niet om er financieel op vooruit te gaan, maar om zelf of door anderen (zoals SVB) me pensioen te laten sparen en niet door ABP. Ieder cent naar ABP is er 1 te veel.

Het beste antwoord

Dat kan, je kunt alle verzekeringen, maar dan ook alle sociale verzekeringen, dus ook AOW, AWBZ etc. opzeggen wegens gewetensbezwaren. Alles dus. Maar je betaalt dan een soort heffing in plaats van die premies. Financieel ga je er dus geen cent op vooruit., Voor wat AOW aangaat, daar wordt dan het maandelijks bedrag dat geen premie mag heten, gespaard zodat je op pensioengerechtigde leeftijd toch een spaar pot hebt staan. Vergeet echter niet, dat ook een autoverzekering etc. voor een gemoedbezwaarde niet kunnen ( ook je zorgverzekering niet bijvoorbeeld) en ook daarvoor is dan een oplossing, die financieel even veel kost. Het beste kan je informeren bij je verzekeringsmaatschappij en bij de Sociale Verzekeringsbank. De consequenties zijn niet gering: alle verzekeringen moet je opzeggen en omzetten op een andere modus. Je kunt niet van twee walletjes eten en de ene verzekering wel houden en de ander niet. Het is alle verzekeringen de deur uit of geen enkele. Financieel word je er ook niet beter van.