Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het gebruikelijk dat je je ATV-dagen voor het hele jaar van te voren vast moet leggen?

Wij moeten in de eerste week van januari aangeven op welke data we onze ATV willen opnemen voor het komende jaar. Dit is voor het eerst dat ik dit meemaak. Ik ben er niet zozeer op tegen want het heeft ook voordelen, gedurende het jaar is het vaak zo druk dat er geen ruimte is voor vrije dagen, en als je ze van te voren al hebt opgegeven dan ligt dat vast vast. Maar ik vraag me af of het vaker voorkomt en of een werkgever dit mag verplichten. Het is natuurlijk wel handig nog een paar dagen over te houden om later naar wens in te delen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Dit klopt niet, dit zijn in de volksmond snipperdagen. Je kan deze per werk periode (1maand of 4 weken) vastleggen, je werkgever mag deze wel weigeren. Ook mag de werkgever als jij in 1 periode geen atv dag opgeeft er zelf 1 inplannen. De werkgever mag er niet 1 weigeren en dan zelf een andere dag inplannen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of het gebruikelijk is zal per werkgever verschillen. Voor werkgevers waarbij de werkzaamheden een exacte planning vereisen (bijv. verpleging), kan ik me voorstellen dat dit aan de orde is. Zo weet iedereen waar men aan toe is. Het is wel gebruikelijk dat de werkgever doorgeeft welke atv-dagen vast staan en die je dus niet zelf kunt bepalen. (zoals de dagen rondom kerst en oud-en nieuw in geval van een bedrijfssluiting tijdens deze periode) Waarschijnlijk kun je hierover ook het een en ander vinden in de CAO die bij jouw werkgever van toepassing is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn ingevolge CAO verschillende afspraken vastgelegd. Het is zo dat er een onderscheid gemaakt wordt tussen verlofdagen (daarvan mogen er maximaal 5 worden vastgelegd in de meeste CAO's, behalve de bouw die een echte bouwvak vakantie heeft) en ADV dagen.
Er zijn veel CAO's waarin de ADV dagen geheel vrij mogen worden opgenomen, maar waarin de directie toch het recht heeft om alle of een aantal van de dagen in te roosteren.
Of het gebruikelijk is, is dus per bedrijf verschillend. Bij mijn werkgever wordt altijd de periode tussen kerst en nieuwjaar vastgelegd als collectief op te nemen adv-dagen, zodat je verder nog gewoon een 8 a 10 dagen vrij kan opnemen. Soms wordt ook Goede Vrijdag en de dag na Hemelvaartsdag vastgelegd.

Ik ken ook een bedrijf waar iedereen elke maand een dag krijgt toegewezen om vrij te hebben, zo wordt verplicht de ADV gespreid opgenomen op telkens een andere dag van de week.

Maar als je een beetje actieve OR hebt, dan weten ze wel uit te onderhandelen dat er meer flexibel omgegaan kan worden met deze dagen. Bijvoorbeeld wel gespreid opnemen (elke maand een dag) maar door iedereen zelf in te delen op het moment zelf.

Dus: er is weinig echt 'gebruikelijk', het is heel wisselend als je alle werkgevers en CAO's bekijkt.
(Lees meer...)
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding