Hoe kan ik zorgen dat ik beter kan opslaan wat ik lees?

Ik ben net begonnen aan een cursus. Het valt voor mij zeker niet mee om een stuk tekst te lezen en dit in me op te slaan. Sterker nog, als ik aan het lezen ben weet ik al niet meer wat er op de vorige pagina heeft gestaan.
Mijn vriendin hoeft maar een keer vluchtig ergens over heen te kijken en ze heeft alles in haar hoofd zitten.
Ik ben ook altijd meer iemand van de praktijk geweest maar als ik door wil groeien in mijn carrière dan zal ik hier toch echt iets aan moeten doen.
Wie kan me helpen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

De meest effectieve oplossingen werden hierboven al aangereikt, maar er is nog een steuntje:

Als je iets goed wilt memoriseren dan helpt het om je eigen situatie of iets dat je gelezen of op tv gezien hebt, te linken aan het onderwerp. Die voorbeelden zijn ook altijd handig om later op je examen te gebruiken. Daarmee toon je dat je inzicht verwerft hebt in het onderwerp en kan je je onderscheiden van anderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Probeer eens langzamer te lezen en vraag jezelf na elke zin af of je het hebt begrepen. Zo niet lees het opnieuw en ga niet verder voor je de zin begrijpt. Dit werkt voor mij om het beter te begrijpen maar ook om het beter te onthouden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan helpen de tekst hardop te lezen. Doe dit in een rustige omgeving waar je weinig tot geen afleiding hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stel jezelf vragen als je een stuk tekst hebt gelezen. Wat bedoelen ze daarmee? Hoe zit dat enz. ? En zoals hierboven gezegd, de tekst hardop lezen helpt ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien ben je teveel bezig met het moeten doen. Als het leuk is om die cursusmateriaal te leren, zou je daar minder moeite mee hebben om het te begrijpen, omdat je schrijft; "(..)maar als ik door wil groeien in mijn carrière dan zal ik hier toch echt iets aan moeten doen"

Zoek verder op internet/tv wat dan ook, over hetzelfde onderwerp van de cursus. Dit kan stimulerend werken. Soms ben ik aan het lezen over iets wat droog is van stof, ik zorg ervoor te lezen waar ik me kan concentreren en lees alsof de schrijver met emotie heeft geschreven, of als iemand tegen me praat. Wat maar werkt voor jou, daar gaat het om, de hierboven antwoorden lijkt me ook wel het proberen waard. Maar het moeten lezen om het maar gelezen te hebben, dat heb ik ook weleens, dan begrijp ik er niks van.

Staan er verwijzingen, of kijk naar figuur a, bijvoorbeeld, en zou dat je afleiden; dan dat maar als laatst. En concentratie willen, werkt vaak averechts, ik bedoel als ik me concentreer heb ik het niet door dat ik me concentreer.

Tekst eerst, en quotes, notities, afbeeldingen als laatst.

Je kan ook beginnen, voordat je de hele tekst achter mekaar gaat lezen; om de titel in je op te nemen van het hoofdstuk, van de kopstukken, steekwoorden, dik gedrukte woorden, zelfstandige naamwoorden, al die dingen geven je een goed globaal overzicht, waar het over gaat.

_Veel succes in je aankomende carrière!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat mij geholpen heeft is een matrix coach, die leerde me om te leren aan de hand van bepaalde een techniek. Moet je anders eens op googlen,als de andere tips niet werken.