Wat zou op de basisschool een goede les zijn om te geven over het stoppen van pesten?

Ik wil graag een aantal lessen geven over het stoppen van pesten en kan wat creativiteit gebruiken. Alle ideeën zijn welkom.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik zou die lessen niet zelf bedenken. Er is zeer veel materiaal beschikbaar. Het lespakket "meidenvenijn is niet fijn" is ook heel goed.

op bijgaande websites ook veel ideeën.

Toegevoegd na 4 minuten:
Andere methoden zijn:

- kanjemethode
- leeftsijl
- Cyberpesten (zie link ICT gids, specifieke doelgroep / thema)

Als je het algemeen wilt doen kan je zelf lessen zoeken, bijvoorbeeld met onderstaande links. Het is goed om het breder te trekken en met de school afspraken te maken e.d.. Trek het breder dan alleen de les in de klas en maak er een project van. Eventueel met hulp van externe specialisten als er een groot pestprobleem is. Zie ook laatste link.

Toegevoegd na 6 minuten:
project SLO (ontwikkeld voor België): http://www.sociaalemotioneel.nl/bronnen/00218/

Als je in Google zoekt op: "project pesten op school" (zonder " " ) dan vind je ook veel voorbeelden van scholen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Heb je al gekeken op Pestweb? Bakken goede ideeën in elke leeftijdsklasse.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede link stippel, die had ik nog niet.
klinkt heel gewaagd vind ik zelf ook maar ik las eens iets over een cursus massage wat de kinderen dan regelmatig op elkaar gingen toepassen. schijnt het pesten geheel gestopt te hebben.

klinkt mij redelijk in de oren omdat beide (op een tegengestelde manier natuurlijk) iets met aandacht voor elkaar te maken hebben

maar je moet het maar durven om voor te stellen en uit te voeren
13 jaar geleden
Een heel goed idee, hopelijk komt de informatie over op de kinderen. Bij ons op school hebben we ooit de wijk agent gehad die voorlichtingen gaf over pesten , en vertelde erbij ( en of t als grap bedoeld was weet ik niet meer) dat ze pesters zelfs willen opsluiten in de gevangenis. Nou en als dat uit de mond komt van zo,n persoon ( ik ben mijn hele leven al een beetje bang voor de politie of voor agenten ) dan maakt dat absoluut indruk ( op mij wel ten minste en eigenlijk op de hele klas heeft dat indruk gemaakt want bij ons werd er niemand in de klas gepest en voor zover ik t me kan herrinneren heb ik er in de hele basisschoolperiode nooit iemand over gehoord die gepest werd. Maar nu praat ik wel over tussen de 10 en 20 jaar geleden , geheid dat het er nu heel anders aan toe gaat. Maar ik zou gewoon eens kijken of een agent uit nodigen iets kan zijn voor je lessen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de klas wordt niet gepest als je de populairste kinderen zover krijgt dat die pesten tegen gaan. Want de meesten horen graag bij die populaire jochies en meisjes en zullen dus niet doen wat die "aanvoerdertjes" tegen staat.

Ik denk dan ook dat je het beste resultaat krijgt als je die kinderen zover krijgt dat die de evt. pestkopjes gaan aanspreken.
Is geen echt les advies maar wel iets om bij je lessen op te letten....die paar kinderen meekrijgen.