Heb ik een goed vakkenpakket voor de bovenbouw VWO? Ik wil graag econometrie en operationele research studeren (met actuariaat).

Nederlands, Engels, LO, ANW, Maatschappijleer, Latijn, Grieks, KCV, Natuurkunde, Scheikunde, Wiskunde B+D, Chinees, Duits, Geschiedenis en Filosofie.

Toegevoegd na 59 seconden:
Ik wil graag econometrie en operationele research studeren (met actuariaat).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (3)

In een studiegids van je decaan of de studiecoördinator van je school kan je zien of er voor je studie eisen worden gesteld aan je vakkenpakket en welke vakken je nodig hebt om later de studie van je keuze te kunnen gaan doen.

Ook kan je kijken in voorlichtingsbrochures en op de website(s) van de universiteit(en).

Ik vind het opvallend dat het vak Economie in je vakkenpakket ontbreekt, als je Econometrie wil gaan studeren. Ik weet overigens niet of dat vak per se nodig is.

Wiskunde zou ik sowieso houden in je vakkenpakket, de rest van de keuzes lijkt mij niet zo belangrijk, al is Geschiedenis bij je studie naar mijn idee wel handig.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ook Engels en Duits zou ik zeker houden. Veel studieboeken zijn in het Engels, sommige in het Duits. Ik neem aan dat Nederlands verplicht is; dat vak houd je natuurlijk altijd!

Toegevoegd na 36 minuten:
Ik zou ook kiezen voor Management en Organisatie (M&O).

Kortom, ik raad je aan te kiezen voor:

Nederlands
Engels
Duits
Economie
Management en Organisatie
Geschiedenis
Wiskunde B (of andere Wiskunde)
Wiskunde D (of andere Wiskunde)

en deze verder aan te vullen met vakken die op je school verplicht zijn, vakken die voor de studie worden geëist (als dat zo is), vakken waar je goed in bent en vakken die je leuk vindt.

Toegevoegd na 1 uur:
Overigens is ieder vakkenpakket goed voor de bovenbouw VWO, wanneer het voldoet aan de eisen die je school daaraan stelt. Nu je bij je toelichting zo duidelijk hebt aangegeven, wat je wil gaan studeren na het afronden van de middelbare school, heb ik je wat adviezen gegeven.

Voor het beste advies kan je natuurlijk terecht bij de studieadviseur(s) op je eigen school. Als het goed is, kan je met hem of haar goed overleggen over de beste keuzes voor je vakkenpakket.
Antoni
11 jaar geleden
Bij de Rijksuniversiteit Groningen heb je alleen wiskunde B nodig.
Bij de Universiteit Tilburg heb je alleen wiskunde B nodig.
Bij de Erasmus Universiteit Rotterdam heb je alleen wiskunde B nodig.
Bij de Universiteit van Amsterdam heb je alleen wiskunde B nodig.

Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar in principe is alleen wiskunde B dus verplicht. Verder zou het wel makkelijk zijn om economische vakken zoals Economie en Management en Organisatie erbij te nemen, zodat je een iets grotere basiskennis hebt, maar verplicht is dit zeker niet bij de genoemde vier universiteiten.

Bron Universiteit van Amsterdam:
http://www.uva.nl/onderwijs/bachelor/bacheloropleidingen/content/econometrie-en-operationele-research/toelating-en-inschrijven/toelatingseisen/toelatingseisen.html

Toegevoegd na 3 minuten:
Dus: Ja, je hebt een goed vakkenpakket voor de studie die je wilt gaan volgen, maar het zou wel handig zijn om Economie en Management en Organisatie erbij te nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben zelf werkzaam in de kwantitatieve economische hoek en raad je aan in het vakkenpakket in elk geval op te nemen:

Nederlands, Engels, (i.v.m. de taal van de studie)
Wiskunde (zoveel mogelijk, daar ligt echt de nadruk op, vooral statistiek is voor veel mensen een struikelblok)
Natuurkunde (in dat vak leer je wiskunde toepassen)
Economie, Management en Organisatie (hoe werkt de economische wereld)
Programmeren (geen idee waar dat tegenwoordig onder valt)
En als je richting actuariaat gaat is enige boekhoudkundige kennis ook nooit weg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Ik heb een korte opmerking over de laatste zin van je antwoord: "En als je richting actuariaat gaat is enige boekhoudkundige kennis ook nooit weg." Bij het zoeken van informatie over de huidige vakken op de middelbare school om te gebruiken in mijn antwoord, vond ik op http://nl.wikipedia.org/wiki/Management_en_organisatie over boekhouden tot mijn verbazing de volgende tekst: "Er is een groot verschil met de voorgaande vakken (tot 1998) handelswetenschappen en recht (havo oude stijl) en Economische wetenschappen II en recht (vwo oude stijl), namelijk: het vak boekhouden is compleet verdwenen en het curriculum van het onderdeel financiële calculaties is behoorlijk uitgekleed."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan wordt het lastig om op school boekhouden te leren ;-)
Zijn er nog meer "nuttige" vakken verdwenen?
Antoni
11 jaar geleden
Ik heb er verder niets over gelezen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima antwoord beter kan t simpelweg niet.