Stel dat je een eigen onderneming/bedrijf en of stichting wil beginnen in een dienstverlenende sector Wat zou dan het beste zijn?

Ik weet wat de verschillen zijn tussen onderneming/bedrijf en of stichting, maar ik zou graag wat meningen willen lezen en wat advies over; wat nou het beste zou kunnen zijn als je een eigen ''onderneming'' wilt beginnen in de gezondheidszorg en welzijn.
Kun je het beste starten vanuit een bv? of een stichting?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Een bedrijf of stichting. Een bedrijf dan bedoel je BV, Eenmanszaak of VOF. Een stichting heeft een bestuur bestaande uit minimaal 3 personen. Een bedrijf hoeft maar 1 eigenaar te kennen. Voor de rest blijft het allemaal het zelfde inschrijving KvK. Notaris voor de acte voor de stichting de VOF en de BV. Belasting en btw of welke andere verplichtingen dan ook zijn bij alle bedrijven inclusief de stichting verplicht.
ronron1212
12 jaar geleden
Een stichting heeft geen eigenaar, en wordt gewoonlijk niet gebruikt voor een onderneming met winstoogmerk. (weet niet of een stichting een winstoogmerk mag hebben, volgens mij niet en spreek je bij een stichting ook nooit over een winst) Als je een bedrijf opstart zou ik beginnen met een v.o.f. Dan zijn de opstartkosten het laagste. Bij een BV moet je meteen een startkapitaal hebben van € 18.000 omdat het verplicht is om minimaal voor € 18.000 aan aandelen te plaatsen die volgestort dienen te worden. Dit is bij een v.o.f. niet het geval.
Daarnaast moet een B.V. vennootschapsbelasting betalen en een v.o.f. valt onder de inkomstenbelasting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk is de vraag; wil je winst maken en er geld mee verdienen of wil je geen winst maken en gewoon kiet draaien?

Als in het eerste geval het antwoord Ja is, dan een bedrijf, is het nee, dan een stichting..