Moet ik mijn startende privé muziekles praktijk inschrijven bij de KvK?

Ik werk in loondienst, daarnaast wil ik een aantal privé muzieklessen geven (hoogstens paar uur per week). Moet ik me nu al inschrijven bij de KvK? (Ik lees ergens dat dit pas bij ten minste 15 uur per week moet.) En hoe geef ik de inkomsten van de muzieklessen op bij de Belastingdienst? Als freelancer? Of moet ik een BTW-nummer aanvragen?

Wie kan mij advies geven over wat ik het beste kan doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (2)

Als je in loondienst werkt is er kans dat je van je werkgever toestemming moet krijgen voor werken naast je baan. Dat lijkt vreemd, maar zeker als je in dezelfde branche gaat werken kan je daar mee te maken krijgen. Kijk dus in je CAO of in je arbeidscontract. Als je een fulltime baan hebt kan een werkgever bang zijn dat je jezelf overbelast door er nog naast te werken. Natuurlijk kunnen mensen ook hobby's hebben die ze 10 uur per week kost en daar hoeven ze dan weer geen toestemming voor te krijgen .. wat vreemd is.
Verder is het volgens mijn informatie altijd nodig (is een paar jaar geleden ingevoerd) om je als freelancer in te schrijven. Kijk op kvk.nl of er zo'n grens van 15 uur bestaat, maar ik heb er nog nooit van gehoord (ben zelf zzp-er).
Inkomsten buiten je vaste baan zijn vrijwel zeker "Inkomsten uit overige werkzaamheden". Als je die lessen op een muziekschool of zo gaat geven moet je oppassen dat je niet als werknemer van die school wordt opgevat.
En ja, je moet een BTW-nummer aanvragen als je BTW moet heffen en dus ook afdragen, kijk op belastingdienst.nl hoeveel % BTW je moet heffen, want er zijn hoge en lage %% en er zijn ook vrijgestelde activiteiten, maar dat is ingewikkeld omdat dat er bijvoorbeeld van afhangt of je daar een (eigen) ruimte voor gebruikt of niet (bijvoorbeeld bij de klanten thuis).
Advies kan je heel goed gratis krijgen bij de KvK ... is gratis en een KvK-nummer aanvragen gaat sneller dan een paspoort. Success!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je net begint en nog maar 1 of 2 leerlingen hebt, moet je er niet meer werk van maken dan nodig is. Lesgeven aan kinderen en jeugd tot 18 jaar is sowieso vrijgesteld van btw. Als je het t.z.t. serieus wil gaan aanpakken, reclame gaat maken, wil werken via muziekscholen of andere bemiddelaars, dan zul je alles goed moeten regelen. Maar kleinschalige initiatieven van particulieren die in de eigen woning 1 keer per week een avondje muziekles geven, daar zit de belastingdienst ook niet op te wachten dat die zich massaal gaan inschrijven, btw nummers gaan aanvragen etc. Heeft de belastingdienst meer werk van dan dat het hun wat oplevert.
Als je het netjes wil doen, dan wel bij de inkomstenbelasting de netto-inkomsten opgeven als 'resultaat uit overige werkzaamheden'.