Verloopt iemand zonder KvK betalen via een kwitantie?

Situatie:

Ondernemer voert samen met particulier (eenmalig) een dienst uit. Ondernemer wil particulier betalen.

Naar wat ik kan vinden komt hier geen btw aan te pas. In principe ook geen factuur. Sommige sites spreken over een kwitantie, maar anderen ook weer niet.

Wat zijn de juiste methoden en wanneer valt iets onder 'zwart werken'?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (1)

De KvK heeft niets te maken met betalen voor geleverd werk.

Het geld wordt "zwart" als degene die het verdiend heeft het niet of niet volledig opgeeft aan de Belastingdienst, in de gevallen waarin dat wel zou moeten.

Toegevoegd na 9 minuten:
De omdernemer heeft uiteraard wel een boekstuk nodig voor zijn administratie waarmee hij kan aantonen dat hij een bepaald bedrag aan die particulier heeft betaald, wanneer dat was en waarvoor.Anders krijgt hij zijn kas of bank administratief niet verantwoord en wordt het lastig aan te tonen dat het om zakelijke kosten gaat.

De particulier kan dan een kwitantie (of ander document)geven aan de ondernemer waarin hij vermeldt dat hij bedrag X van ondernemer Y heeft ontvangen op datum Z voor de werkzaamheden ABC. De particulier bewaart de kopie. Omgekeerd kan ook: ondernemer schrijft een bon met voorgaande gegevens en laat de particulier tekenen voor ontvangst van het geld.
Computoon