Welke opleiding moet ik kiezen voor de vertalersopleiding?

Ik wil graag opleiding doen tot vertaler in Antwerpen. Ik doe nu havo en daar nemen ze geen mensen aan met havo, dus moet ik eerst een tussenjaar doen om mijn propedeuse te halen. Welke opleiding is daarvoor het meest geschikt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Tolk/vertaler word je door aan de Lessius Hogeschool of Artesis Hogeschool Antwerpen toegepaste taalkunde te studeren. Qua begincompetenties baseren zij zich op de eindtermen ASO. Voor de vreemde talen is de start een B1-niveau voor Engels en Frans en A2 voor Duits. Voor de C-talen is er geen specifieke voorkennis vereist.
Het hangt er dus vanaf voor welke taal jij kiest welk tussenjaar het beste is.
Amadea
11 jaar geleden
Een HAVO-diploma is in principe gelijkgesteld aan een diploma secundair onderwijs, waardoor je zonder problemen toegang zou moeten krijgen tot het hoger onderwijs:

Echter, ook als EU-burger moet je aan enkele voorwaarden voldoen eer je ingeschreven wordt aan een onderwijsinstelling:

- 'regelmatig ingeschreven zijn als student' (vrije studenten kunnen zich niet inschrijven als student)
- een ziekteverzekering hebben die de risico's dekt die in België verplicht zijn
- voldoende bestaansmiddelen hebben (zoals een studiefinanciering of in staat zijn om jezelf te financieren)

Er zijn nog voorwaarden, maar je vraag doet vermoeden dat deze van toepassing zouden kunnen zijn.

Voldoe je niet aan (een van) deze voorwaarden, dan kan je je niet inschrijven.