In hoeverre moet een schoolgebouw onderhouden worden?

Momenteel werk ik op een school voor HBO onderwijs. Ik ben hier beveiliger.

Nu valt het mij op dat dit gebouw een heel erg achterstallig onderhoud heeft. En het is nog smerig ook!

Ik heb het gevoel dat er geen schoonmaak rond loopt, tenminste, ik zie ze nooit.

Ik hoef bijna nooit te niezen, maar hier wel, en als ik thuis kom, en ik snuit mijn neus, heb ik bijna ZWARTE snot.

Ik krijg hoofdpijn in dit gebouw.

De raamklinken donderen uit de ramen, net als de handvaten van de deuren.

Pictogrammen werken niet, en worden niet gerepareerd als ik dit meld.

De toiletpotten zijn vies met grijze aanslag, en gebarsten.

Nieuw tapijt word over verrotte vloeren gelegd zodat het er "nieuw" uit ziet.

Ik weet dat het pand oud is, maar dat is toch geen excuus om niets meer te herstellen?
De studenten betalen genoeg voor hun opleiding.

Mag dit dan zo maar?
Ik loop hier maar een paar uurtjes per week, maar de studenten zitten hier van 8:30 tot 22:00.

Het beste antwoord

Nee, dit mag niet. Een schoolbestuur is verplicht om een school dusdanig te onderhouden dat het een veilige, gezonde plek is voor zijn leerlingen & medewerkers.
Echter, er wordt heel weinig op gecontroleerd. Hierdoor kan een school vrij snel doen en vooral laten wat hij wil.

U kunt met uw werkgever in gesprek gaan over de slechte gezondheidssituatie voor u zelf. Immers, dit is uw recht.

'Vanaf 2006 zijn schoolbesturen genoodzaakt om zelf het onderhoud van het schoolgebouw in kaart te brengen.'

'Noodzakelijkheid:
Onderhoudswerkzaamheden dienen uitgevoerd te worden zodra ze noodzakelijk zijn. De onderhoudsuitgaven zijn veelal gebaseerd op navolgende urgentiecriteria:

Onderhoud, waarvan het uitstel gevaarlijke en/of ongezonde situaties oplevert (water en winddichtheid);
onderhoud waarvan het uitstel omvangrijke gevolgschade tot gevolg heeft dan wel hogere herstelkosten in de toekomst met zich meebrengt, dan de huidige besparing op de onderhoudskosten (financiële afweging);
onderhoud, dat noodzakelijk is voor de instandhouding van de onderwijsfunctie (financieel van geringe prioriteit);
onderhoud, dat noodzakelijk is voor de representatie'

'Verwijtbaar nalatig onderhoud. Een voorziening in de huisvesting kan tevens worden geweigerd indien de voorziening noodzakelijk is geworden als gevolg van het verwijtbaar nalaten van noodzakelijk onderhoud. Deze verwijtbaarheid dient de gemeente per geval af te wegen tegen het belang van de voortgang van het onderwijs. Ook komt de voorziening voor rekening van het schoolbestuur als de schade is veroorzaakt door schuld of toedoen van het schoolbestuur. Om aan te kunnen tonen dat een voorziening door verwijtbaar nalaten van noodzakelijk onderhoud in een slechte bouwkundige staat verkeert, is vereist dat de gemeente haar taken in het kader van de bouw- en woningtoezicht mede hierop afstemt en desnoods met een aanschrijving het schoolbestuur dwingt tot behoorlijk onderhoud. Schoolbesturen vallen immers ook onder de reikwijdte van het Bouwbesluit op grond van artikel 2, 1e lid Woningwet (zie ook de artikelen 17 en 17 a van de Woningwet).'