Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe meer ik leer, hoe lager de cijfers, wat doe ik verkeerd?

hallo, ik zit een de 5e klas van het vwo en heb de 4e met redelijke cijfers gehaald. ik deed er niet superveel voor, maar wilde nu eens behoorlijk goed gaan leren, om echt goede cijfers te halen. Nu heb ik de toetsweek gehad en krijg ik bijna alleen maar onvoldoendes terug.

Wat doe ik verkeerd? ik ben echt serieus bezig geweest en opeens gaan mijn cijfers omlaag!?! ik heb nu totaal geen motivatie meer om maar iets aan mijn huiswerk te doen, want het lijkt bij mij wel een slechte invloed te hebben..

Heeft iemand tips?

O ja, ik doe meer exacte vakken, heb eigenlijk geen tekstvakken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (4)

Je bent aan het "stampen"denk ik, leren zonder te begrijpen wat je leert.
Vraag eens aan je leraar wat er fout was aan de toetsen,misschien kun je samen met hem/haar bepalen waar het fout is gegaan.
eeen leraar is geen boeman, als hij merkt dat jij serieus bent zal hij je zeker willen helpen je zwakke plekken te vinden.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Snuffel
13 jaar geleden
Met de leraar praten lijkt me inderdaad een zeer goed idee. Hij kan je vast helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank! ik heb nu inderdaad de toetsen teruggekregen, en voor sommige begrijp ik mijn fouten nu wel! Ik ga eentje herkansen, en ik snap er nu al meer van. :-)
wat bij mij altijd werkt(e) was vlak voor mijn examen alleen het vak te leren waar je examen voor doet dan zit het er lekker vers in waardoor ik altijd voldoende's haal
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet hoe je studeert, maar hier zijn wat tips:
1. Probeer de theorie te begrijpen en niet alleen te stampen. Stampen is ''makkelijk'', maar je kunt het niet gebruiken als je de som niet goed begrijpt. Begrijp je de theorie dan kun je de som veel makkelijker oplossen, je hebt wel wat stampwerk dan nodig, maar het begrijpen helpt je om de som op te lossen.

vb: je wilt bij wiskunde weten wat de oplossingen zijn een bepaalde vergelijking.
- Je stampt de stappenplan voor het oplossen
- Je begrijpt dat je de vergelijking=0 moet oplossen.

Dus zodra je begrijpt dat het probleem is dat je de vergelijking=0 moet oplossen, kun je je stappenplan gebruiken.

2. Studeren klinkt zo simpel, maar wat doe je nu eigenlijk? kijk je naar theorie en lees je die steeds opnieuw of leer je de theorie.

Als ik naar de theorie kijk en steeds opnieuw zit te lezen, onthou ik niet wat ik moet leren. Dan ben ik mijn focus kwijt. Mijn concentratie is dan slecht. Ik stop dan effe met leren (zoals nu) en ga wat anders doen(ik doe vb spelletjes of effe goeievragen bekijken, mail checken, eten, tv kijken, boek lezen). Vaak na half uurtje kun je weer concentreren op je theorie...

3. Ik maak samenvattingen voor de toetsen. Zodat ik net voor de toets nog effe de belangrijke dingen kan lezen, dan ben ik niet zo snel bang om theorie uit mijn geheugen te verliezen.

4. Ik denk altijd zolang ik maar een voldoende heb, ben ik blij. Zet jezelf niet onder een te hoge druk. Dat heeft een verkeerde invloed op je prestaties.

5. Neem je toetsen door, en kijk eens waarom je die vragen fout hebt, dan kun je zelf misschien uitvinden waarom het een onvoldoende is. Kan het zijn dat je de verkeerde theorie hebt geleerd, of wist je de toepassingen slecht etc..

6. Ten laatste, Je zit nu 1 jaar hoger dan vorig jaar. Natuurlijk is de theorie en de toetsen moeilijker.

Succes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klinkt raar, maar maak een goed spiekbriefje.

Dit is een tip die ik ooit van mijn één van mijn docenten heb gekregen.
Hij vertelde mij dat door het maken van een goed spiekbriefje je de theorie echt goed leest en de hoofdzaken van de bijzaken onderscheidt. Hierdoor zie je ook makkelijker verhoudingen tussen verschillende zaken.

Bijkomend voordeel is ook dat door het opschrijven je zaken makkelijker onthoud. Wie heeft het niet meegemaakt dat als je een spiekbriefje hebt gemaakt, je het niet nodig blijkt te hebben?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing