Een dispuut is groep verticalen ofwel verschillende leeftijden binnen een studentenvereniging die buiten de vereniging een genootschap/huis heeft die voor andere normen en waarden uitkomt dan de vereniging zelf
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Doorgaans zijn disputen kleinere structuren binnen een grotere studentenvereniging, waarin een groep gelijkgestemden elkaar beter kent. Met name de grotere verenigingen zorgen er op deze manier voor dat er geen leden verloren gaan in de grote massa. Ook zijn er landelijke verenigingen met een dispuutstructuur, zoals de C.S.F.R., waarbij er in elke stad één dispuut zit. Niet alle studentenverenigingen kennen het dispuut als structuur. Bovendien zijn ook niet alle disputen onderdeel van een vereniging: onafhankelijke disputen bestaan ook. Deze zijn in feite kleine studentenverenigingen, waar men echter wel voor moet worden uitgenodigd (voor een dispuut 'gevraagd' worden).

Sommige disputen zijn gemengd maar een ander deel is alleen toegankelijk voor leden van hetzelfde geslacht. Veel corporale disputen beschouwen deze gemengde disputen als knorrig of not done. Daarnaast zijn de leden afkomstig uit verschillende studiejaren, een dispuut heeft daarom een verticale structuur. Een jaarclub heeft een horizontale structuur en heeft dus alleen leden van hetzelfde jaar. Vaak kun je niet zomaar lid worden van een dispuut, maar moet je door de dispuutleden gevraagd worden. Vaak volgt hierna een aantal kennismakingsborrels. Daarna worden de belangstellenden benoemd tot aspiranten, waarvan een aantal kan afvallen. Ten slotte zal, na de zogenaamde Aspiranten-Tijd (A-tijd), voor de overblijvers eventueel een ontgroening en daarna de inauguratie plaatsvinden. Nadat een dispuutlid is afgestudeerd, wordt hij/zij reünist van het dispuut.

Sommige verenigingen hebben jaarclubs en disputen, maar er zijn ook verenigingen met alleen jaarclubs of alleen disputen. Bij verenigingen met beide structuren ligt de nadruk vaker meer op jaarclubs dan op disputen en wordt slechts minder dan de helft van de leden lid van een dispuut.
Antoni