Welke opdrachten kan ik gebruiken voor het aanleren van de juiste pengreep bij een kind in groep 2?

Ik begeleid een kind uit groep 2 voor het aanleren van de juiste pengreep. Nu heb ik op internet een aantal opdrachten gevonden die goed kunnen werken. Echter loop ik vast en kan ik niks meer vinden. Iemand ideeën?

Weet jij het antwoord?

/2500

Oefen het met een zuurstok (of wortel, da's gezonder) en zodra ze het goed hebben, mogen ze de "pen" opeten.

Je hebt allerlei penverdikkers waarmee je automatisch de juiste pengreep hebt zoals hier: http://www.hulpshop.nl/catalog/product_reviews_info.php?products_id=177&reviews_id=46 Verder vind ik begin groep 2 nogal aan de vroege kant om op de pengreep te gaan hameren. Daar is nog bijna 11 maanden de tijd voor. Toegevoegd na 1 minuut: Ook dit soort potloden (links en rechtshandig) zijn goed om een betere grip te hebben: http://www.stabilo.com/pages-nl/products/easy-colors/ Toegevoegd na 13 uur: Ik snap niet waarom de standaard schrijfmethoden in groep 2 niet voldoen. Als nu al duidelijk is dat er zulke problemen zijn dat die niet op tijd aan te passen zijn zou ik therapie aanraden van iemand die hier in gespecialiseerd is bv een kinderfysiotherapeute.

Allereerst: groep 2 is een uitstekende groep om dit aan te pakken! In groep 3 gaat het echte schrijven beginnen, en het is heel prettig als de pengreep dan correct is. Je kunt inderdaad Stabilo-potloden gebruiken, maar om dat voor elk kind aan t schaffen is erg duur. Bij de kleuters, maar ook daarna nog wel, wordt ook veel gebruik gemaakt van driehoekige potloden. Het voordeel van zowel deze potloden als van Stabilo (en veel andere merken) dat de pengreep vrij gemakkelijk goed gaat. Het nadeel is dat ze eigenlijk te dik zijn om de bewegingen vanuit de vingers te maken, wat eigenlijk de bedoeling is. De beweging komt vanuit de hele hand. Met dunner materiaal gaat het gemakkelijker vanuit de vingers, zodat de beweging fijner kan worden gemaakt, en met minder kramp. Maar goed, het ging nu om de pengreep, wat ook nog belangrijk is bij dunnen materiaal. Wat bij ons op school door de motorisch specialist (Schrijfdans geeft in alle groepen 2 en 3, en incidenteel ook nog daarna) wordt gedaan is dit: Maak van je duim en je wijsvinger een rondje, de andere vingers staan omhoog, als de veren van een pauw. Leg je potlood tussen je duim en je wijsvinger. Nu vouw je de ander vingers losjes naar beneden. Het potlood wordt vastgehouden en gestuurd door de wijsvinger en de duim, en hij ligt op het voorste kootje van je middelvinger. Ook niet onbelangrijk: de andere hand is de assistent, die houdt het papier vast, anders gaat het schuiven. Verdere oefeningen om de vingers soepel te maken: - de duimen tikken beurtelings alle andere vingers aan (een aantal keer achter elkaar. Eerst een hand, dan allebei tegelijk - klimmen in je potlood - bewegingen die steeds kleiner worden, eerst vanuit je schouders draaien, dan vanuit je elleboog, je pols, tot op het laatst alleen je vingers. - En vooral opletten dat de greep niet te krampachtig wordt! Succes! Toegevoegd na 1 minuut: Die Stabilo-kleurpotloden die hierboven worden voorgesteld, zijn duur, maar wel heel mooi!

Als niets werkt en andere kinderen pikken het wel op is het verstandiger om de leerkracht / ouders / schoolarts hiervan op de hoogte te stellen, het niet goed kunnen vastpakken van een pen kan duiden op een motorieken storing. Het doorblijven proberen kan nadelige gevolgen hebben voor het kind.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100