Mag er werk worden verboden bij nulurencontract?

Ik werk op een kantoor, echter ik heb een nulurencontract voor zes maanden. Dit betekent dat mijn contract over drie maanden verloopt. Omdat mijn werkgever op basis van twee voorvallen niet tevreden is met mijn werk, geeft hij aan dat mijn contract niet wordt verlengd. Ook geef ik steeds aan of ik op mijn werkdagen mag komen werken, echter hij zegt steeds dat wij nog moeten kijken hoe het moet.

Kan er werk worden verboden en heb ik evt geen recht op doorbetaling?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoeveel uur in de week werk je nu en hoelang doe je dat al ?
Stel dat je de afgelopen 3 maanden 15 uur per week hebt gewerkt, dan heb je wel rechten opgebouwt, kijk eens in je contract wat daarin staat hierover.

Het beste antwoord

De eerste zes maanden bij een 0-uren contract moet je worden betaald naar het daadwerkelijk aantal gewerkte uren. Je hebt geen recht op uitbetaling over niet-gewerkte uren. De werkgever mag zelf bepalen of hij je oproept. Als het contract is aangegaan voor bepaalde tijd (6 maanden in jouw geval) eindigt het van rechtswege (= automatisch) na die tijd.

Toegevoegd na 31 minuten:
Ter aanvulling:
"Volgens de wet bestaat er na drie maanden een ‘rechtsvermoeden’ dat de omvang van de arbeidsovereenkomst gelijk is aan het gemiddelde aantal gewerkte uren van de laatste drie maanden indien de werknemer min of meer VAST en REGELMATIG werd opgeroepen (bijvoorbeeld iedere zaterdag). Het is dan in principe alleen nog mogelijk een werknemer minder uren op te roepen dan de laatste drie maanden, als hij daarmee instemt. Is dat niet het geval, dan zou de werknemer zich kunnen beroepen op zijn recht op arbeid. De werknemer moet dan wel beschikbaar zijn om die ‘extra’ uren in te vullen."

Toegevoegd na 50 minuten:
Maar de bepaling die ik net hiervoor noemde kan voor de eerste 6 maanden worden uitgeschakeld. Dat moet dan wel schriftelijk worden overeengekomen tussen werkgever en werknemer:

"BW 7:628 Lid 5 Van de leden 1 tot en met 4 kan voor de eerste zes maanden van de arbeidsovereenkomst slechts bij schriftelijke overeenkomst worden afgeweken ten nadele van de werknemer. "
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij een nul uren contract verdien je wat je werkt dus werk je nu uur krijg je ook niks, en de resterende maanden krijg je ook niet betaald omdat het nul uur is, als je nu een 40 uur contract had was het een ander verhaal, maar een nul uur contract is er gewoon omdat als er geen werk is je ook niet betaald krijgt