Mag je werkgeven je salaris inhouden?

Ik zit in de ziektewet, en nu is al mijn salaris niet uitbetaald. Hiervan heb ik geen bericht gehad, en ik heb pas nog met mijn leidinggevende gebeld hoe en wat het gaat komen, en die heeft hier ook niets over gezegd! Dus mogen ze dat doen zonder mij er eerst een waarshuwing voor te geven?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je een uren contract?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja die heb ik
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan is de werkgever verplicht om die uren door te betalen.

Antwoorden (1)

Normaal gesproken kom je als werknemer niet in de Ziektewet. De werkgever heeft de plicht tijdens ziekte max. 2 jaar het loon door te betalen (tenzij een contract voor bepaalde tijd eerder eindigt en je dan nog steeds ziek bent.) Alleen als je niet meewerkt aan je reïntegratie, of geen passend werk wilt aanvaarden of niet meewerkt aan het plan van aanpak, kan de loondoorbetaling tijdens ziekte worden gestaakt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Bij een 0-uren contract waarbij je moet komen als je opgeroepen wordt, moeten de ziektedagen worden doorbetaald als je die dagen was ingeroosterd.

Toegevoegd na 7 minuten:
Dat je een 0-uren contract hebt, is wel een essentieel gegeven voor hetantwoord.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Computoon Plus+, er zijn natuurlijk, zoals gewoonlijk, weer uitzonderingen. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ziekteverzuim-van-het-werk/vraag-en-antwoord/krijg-ik-als-oproepkracht-ook-loon-als-ik-ziek-ben.html