Als het sociaal leenstelsel voor het onderwijs doorgaat, kan er een schatting gemaakt worden wanneer die komt?

Wat is het meest recente nieuws hierin?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Ga er maar vanuit dat het sociaal leenstelsel er gaat komen. Zowel de VVD alsook de PvdA zijn voorstanders van het sociaal leenstelsel. Ze hebben dan wel voornemen om de langstudeerboete te laten te verdwijnen, maar dan zal er ook een dekking in de begroting moeten komen om het wegvallen van deze inkomsten te compenseren. De kans is dan zeer groot dat dit het sociaal leenstelsel zal gaan worden.

Op de vraag wanneer het sociaal leenstelsel er zal kunnen komen is niet precies een antwoord te geven. Het is afhankelijk van onderhandelingen tussen de VVD en de PvdA. Er zal eerst een nieuw kabinet moeten zijn en vervolgens moet de wetgeving door de beide kamers worden geloosd. Maar het kan zeer snel gaan als men het echt wil. Kijk maar naar de politieke ontwikkelingen in de afgelopen paar jaar in Nederland om te zien hoe snel bepaalde wetgeving er doorheen is gedrukt. Zoals bijvoorbeeld de verhoging van de leeftijd van de AOW.

Het laten invoeren van een sociaal leenstelsel zal zeer waarschijnlijk per aanvang van een nieuw studiejaar gebeuren. Het is een realistisch scenario dat dit per 1 september 2013 al zou kunnen gebeuren. Anders wordt het per 1 september 2014. Halverwege het studiejaar een dergelijke grote wijziging te laten plaatsvinden is onwaarschijnlijk.