Heb je minder kans op een sollicitatiegesprek als je geen gebruik maakt van Social media?

Ik kwam net een vacature tegen, waarin stond uitgelegd hoe de sollicitatieprocedure van het bedrijf wordt uitgelegd.

Een onderdeel van deze procedure is een screening online, waarbij je wordt gecheckt via social media, zoekmachines etc.

Aan de ene kant misschien wel logisch, omdat de werkgever wil weten met wie ze te maken hebben.

Zelf maak ik enkel gebruik van Whatsapp maar ik heb geen Facebook- LinkedIn-, en/of Twitteraccount, simpelweg omdat ik er geen belang bij heb om alles te delen; wat ik doe, waar ik ben, foto's etc.

Word je dan echt, zoals een jaar geleden in de media werd beweerd, als "verdacht" zelfs als je aan gevraagde functie eisen voldoet en bijvoorbeeld een V.O.G kunt overleggen?

Toegevoegd na 3 minuten:
* Hoe de sollicitatieprocedure van het bedrijf werkt

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee, in dit soort gevallen niet. Je maakt net zoveel kans als de andere sollicitanten. Je hoeft hier zelfs niet in het bezit te zijn van een computer, om te kunnen solliciteren, als er bij een vacature staat aangegeven dat er via de mail gesolliciteerd moet worden, dan moet je dat ook doen, maar dat doet in dit geval niet ter zake.

Het antwoord op je vraag is in sommige gevallen: Ja. Het gebruik van social media bevordert je kansen op de arbeidsmarkt. Je maakt doorgaans meer kans om uitgenodigd te worden als je social media inzet om jezelf te profileren. Een beetje afhankelijk van het type baan. Van een verkoper of consultant worden andere dingen verwacht dan schoonmaker. Als ik een verkoper nodig heb en die heeft een weblog over marketing, dan is dat interessant. Van een consultant die je inhuurt vanwege zijn kennis, verwacht je dat die kennis aantoonbaar is. Op social media kan je laten zien wie je bent of wilt zijn. Dat laatste is een belangrijke nuance en wordt ook wel "personal branding" genoemd. Dan heb ik het niet over je twitteraccount met tekstjes dat je "opstaat". "moe bent" etc. En ook niet over een facebook pagina waarop je leuke nieuwtjes en roddels deelt met familie en vrienden. Bij voorkeur zijn deze social media gesloten voor vreemden. Het is in feite de truc om te zorgen dat je bij het zoeken op jouw naam terecht komt op sites die je wel wilt delen. Voor het bedrijfsleven is LinkedIn bijvoorbeeld zo'n site. Dat is een soort facebook voor bedrijven en daar kun je je hele CV op zetten. Sommige vacatures worden ook via dit medium verspreid en solliciteren is dan soms alleen je linkedin profiel doorgeven. Als je een baan zoekt is het te overegen je in LinkedIn te verdiepen. Het antwoord op je vraag is nee, als je bedoelt of je minder kans maakt als ze "Niets" van je vinden omdat je geen social media gebruikt of (beter) dit wél gebruikt maar hebt afgeschermd. Tenzij je solliciteert op een baan als Social Media expert zullen ze er niet over kunnen vallen als ze je niet kunnen vinden. Wat ze meestal doen is even online zoeken of er rare zaken naar boven komen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100