Wat zijn buitenschoolse activiteiten, zodat ik sneller wordt aangenomen op de universiteit?

Hallo,

Op dit moment zit ik op het 4 VWO en ben dus al bezig met het bekijken van universiteiten en dergelijke. Nu zijn veel van de opleidingen die ik interessant vind erg streng en accepteren ze maar 20 - 30% van alle aanmeldingen. Wat zijn buitenschoolse activiteiten (die ik op mijn cv kan zetten) zodat ik sneller word aangenomen op deze opleidingen?

Dankjewel!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.1K

Antwoorden (3)

Je kunt vrijwilligerswerk doen in de richting van je studie. Bijvoorbeeld in de zorg, als je Geneeskunde zou willen doen. Dat kan heel basaal zijn, want je hebt natuurlijk geen diploma in die richting.
En als je politiek interessant lijkt, dan zou je bijvoorbeeld lid kunnen worden van een jongerenpartij. Als dat bevalt, zou je in het bestuur of een commissie kunnen deelnemen, als daar een plekje vrij is.

Ik denk dat een universiteit eerder wil zien dat je ook werkelijk gemotiveerd bent om een bepaalde studie te volgen. En dat kan je aantonen door o.a. vrijwilligerswerk te doen. Of, beter voor je portemonnee: een betaald bijbaantje. Maar dat zal lastiger zijn om te vinden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarschijnlijk is dat er gekeken wordt naar zowel je resultaten [cijfers] als naar je activiteiten zowel op school als daarbuiten, maar vergeet niet dat jezelf 'verkopen' ook heel erg belangrijk is.

Een manier daarvan is inderdaad buitenschoolse activiteiten, bijbaantjes , maar ook vrijwilligerswerk zegt zoveel over iemand... Alleen al het feit dat iemand ONBETAALD werk verricht is in 'this time and age' veelzeggend . De intentie dus en of dat iets specifieks richting studie is, daar gaat het op dat moment niet zozeer om, nee.

Belangrijk voor de karakterbepaling van iemand of je een 'teamplayer' bent of beter alleen bezig kunt zijn, is het soort van bezigheden je hebt.

Of je sport [team of ..] , of je fysiek of denksport beoefent of je een baan[tje] hebt naast je studie.

Antwoord

Allemaal zaken waar naar gekeken wordt. Je kunt een heleboel zo invullen, namelijk wat je al gedaan hebt. Ook kun je erbij zetten wat je graag nog wilt doen, bijvoorbeeld als je naar Italië met vakantie gaat, dat je Italiaans wilt leren spreken , zodra je daar tijd voor hebt.

Het gaat om het totaalbeeld . Dat krijg je door allerlei verschillende dingen op te schrijven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er zijn veel universiteiten die een soort van pre-university hebben. Bij sommige universiteiten heb je dan zelfs een gegarandeerde plek! Je moet dan wel aan een paar eisen voldoen, maar die verschillen weer per universiteit.

Een paar voorbeelden
Leiden: http://www.iclon.leidenuniv.nl/vwo-wo/pre/
Erasmus: http://www.erasmusmc.nl/desideriusschool/juniormedschool/

Maar dit helpt niet alleen, je zult ook erg gemotiveerd moeten zijn en redelijke cijfers hebben. Maar geef niet op!