Ik zit op MBO niveau 4. Volgend jaar ga ik HBO studeren. Ik wil graag 1e klas van HBO overslaan. Wat moet ik nu doen? Wat zijn mijn mogelijkheden?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik studeer nu MBO bank- en verzekeringswezen. Op HBO wil ik graag rechten studeren. Geen opleidingen die bij elkaar passen dus...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom denk je dat je het eerste jaar kunt missen, zeker als de studies niks met elkaar te maken hebben, wordt in het eerste jaar de basis gelegd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies Stippel, hoeveel mbo'ers halen hun propedeuse niet eens?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.nobiles.nl/index.php?id=11&newsid=12056
Een gast die zijn master in 1,5 jaar haalde, waar normaal 4 jaar voor staat.
Dus een HBO in een jaar minder kan ook prima.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Stippel en Pelle Omdat ik zeer voorloop vergeleken met de klas. Ik heb mijn 4 verplichte WFT-examens behaald. WFT lessen hoef ik niet meer in. Ik heb nu veel vrije tijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt beter twee jaar in 1 gaan doen, bijv het tweede en derde jaar. Zomaar een jaar overslaan slaat nergens op want je zult toch al die tentamens moeten doen. Het eerste jaar is enorm zwaar.

Antwoorden (3)

Ga naar een studieadviseur van de opleiding die je wilt gaan doen.
Het zal namelijk per HBO anders zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welke opleiding volg je? Welke opleiding wil je gaan volgen?
Je hebt verkorte mbo-hbo routes. Bijvoorbeeld spw-sph. Maar ook in andere richtingen kan dit.
Bekijk de volgende sites maar eens.
Ook door je inzet kan je soms versneld door het hbo.

Toegevoegd na 11 minuten:
Verkorte opleidingstrajecten

Je kunt het hbo in minder dan vier jaar doorlopen. Hiervoor kom je in aanmerking als je bijvoorbeeld al een verwant mbo-diploma op zak hebt of veel relevante werkervaring op hbo-niveau. Wil je op basis van eerder verworven competenties in aanmerking komen voor vrijstellingen, dan kan een Ervaringscertificaat je daarbij behulpzaam zijn.

De verkorting is in de meeste gevallen een half jaar of een jaar. Bij deeltijdstudies kan de tijdswinst nog groter zijn. De vrijstelling kan zijn voor een theoriegedeelte, maar ook een werk- of stageperiode.

De mogelijkheid tot een verkort studietraject hangt af van de hogeschool waaraan je wilt studeren. Kijk dus op de website van de betreffende hogeschool. Informeer al op het mbo naar verkorte studietrajecten. Daar beginnen deze soms al in het tweede jaar.

Verkorting van voltijd-opleidingen

Verwante mbo-opleidingen

Bepaalde mbo-opleidingen sluiten precies aan op een bepaalde hbo-opleiding. De opleidingen zijn dan verwant. Een voorbeeld daarvan is de mbo-opleiding Sociaal Cultureel Werk en de hbo-opleiding Cultureel Maatschappelijke Vorming (CMV).

Als een mbo- en hbo-opleiding verwant zijn, zegt dit nog niet alles. Of je recht hebt op verkorting van studieduur, hangt af van de afspraken tussen de hogeschool en het ROC. Vaak zijn dit afspraken tussen ROC's en hogescholen uit een bepaalde regio. Meestal leiden verwante opleidingen tot een verkorting van een jaar. Lees dit nauwkeurig na op de website van de hogeschool! Daar staan vaak tabellen met verwante opleidingen. Je kunt op de website in een pull-down menuutje je mbo- en hbo-opleiding kiezen. Daar rolt dan een studiekorting uit voor de opleiding die je wilt gaan volgen.

Beperkt verwant

Als een mbo-opleiding een beetje lijkt op de hbo-opleiding, zijn ze beperkt verwant. Bijvoorbeeld de mbo-opleiding Medewerker Sociale Dienstverlening en de hbo-opleiding Personeel en Arbeid. Van beperkt-verwante opleidingen is landelijk vastgesteld dat er enige overlap bestaat met een mbo-4-opleiding. Je kunt dan soms voor bepaalde onderdelen vrijstellingen krijgen. Dat kan betekenen dat je een half jaar verkorting krijgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vaak is er bij opleidingen een verkort traject doen. Een heel jaar zullen ze je niet laten skippen omdat je toch de nodige ec's moet behalen. Als je gelijke vakken hebt gedaan op een andere opleiding of met een cursus is er soms de mogelijkheid om vrijstelling te krijgen voor bepaalde vakken zodat je die studiepunten direct hebt. Als je een versneld traject wil volgen is het vaak zo dat je het eerste en tweede jaar samen in 1 jaar combineert. Zoals ik al zei een volledig jaar overslaan is vaak niet mogelijk en daardaar is dit combi-jaar een optie.

Als je wilt weten wat er voor jou mogelijk is kun je het beste contact opnemen met de school en een afspraak maken met de decaan of afdelingshoofd. Zorg dat je kan laten zien dat je eventueel geschikt bent voor een verkort traject door bewijsstukken mee te nemen of een lijst met wat je reeds behaald hebt. Dan kunnen jullie samen kijken of er een verkorttraject is en of dit voor jou ook een verstandige optie is. Want verkorten op hbo is toch vaak wel erg pittig, vooral als je van het mbo af komt (eigen ervaring en ervaring van klasgenoten)