Puur juridisch en zakelijk gezien meld je je als werknemer niet ziek, maar verzoek je je werkgever om ziekteverlof. Er is geen wet die zegt dat je dat niet mag doen in bepaalde situaties, maar het is natuurlijk de vraag of de werkgever dit toelaat. Als de werkgever twijfelt aan je ziek-zijn, zal die de bedrijfsarts vragen om je gezondheid te beoordelen.

Als je dit met je werkgever besproken hebt en je werkgever zou aangeven dat je je maar een tijdje ziek moet/mag melden, dan is daar weinig mis mee. Als je het zelf doet, is het niet zo sportief naar je baas toe, die een hele hoop kosten heeft aan een zieke werknemer die eigenlijk niet ziek is. Daarbij kan het zijn dat je loon opgeschort wordt als je werkgever van mening is dat je niet ziek bent, en dan moet de bedrijfsarts vervolgens gaan onderzoeken hoe terecht jouw ziekmelding al dan niet was.

Anders ligt het als je psychisch door dit conflict er zo slecht aan toe bent, dat je gewoon niet in staat bent om te werken. In dat geval ben je gewoon ziek. Of de oorzaak van je ziekte ligt bij het werk of je thuissituatie, bij een erfelijke afwijking of bij een ontsteking, dat doet er niet toe. Ziek is immers ziek.

Als je psychisch en lichamelijk gezien wel kúnt werken, maar je ziet het niet zitten vanwege dit conflict, dan moet je het conflict oplossen. Vaak is dat natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar bespreek het met je leidinggevende (of, als die betrokken is bij het conflict, diens leidinggevende of directe collega's) en vraag zo nodig advies van de bedrijfsarts, bedrijfsmaatschappelijk werker, bedrijfspsycholoog (die hebben vaak ook iets aan conflicthantering of mediation gehad in hun opleiding) of een (extern) vertrouwenspersoon. Als je met elkaar besluit dat het misschien goed is als je je een tijdje ziek meldt, een paar vrije dagen opneemt of tijdelijk op een andere afdeling werkt, krijg je wellicht ook de time-out die je nodig hebt, maar dan zonder juridisch gedoe.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dikke plus

Andere antwoorden (4)

Ja. Als er een vertrouwenspersoon is aangesteld dan is het belangrijk dat die op de hoogte is van je reden van ziekmelding. Ook is het verstandig om contact op te nemen met de bedrijfsarts hierover.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat is gebruikelijk als je een time out nodig hebt. Het is wel de bedoeling dat je naar een oplossing van je conflict zoekt, samen met je baas, of, als dat niet lukt, met hulp van een andere functionaris uit het management. Bedrijfsarts moet er ook van weten. Normaal gesproken krijg je na een paar dagen een oproep en kom je vanzelf in gesprek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee want je bent niet ziek. Wegblijven lost niks op. Bespreek het met je leidinggevende of diens baas. Een vertrouwenspersoon is ook een optie. Vindt je dat allemaal te eng maak dan een afspraak met de arbo-arts en keg uit dat je een conflict hebt en dat deze zo zwaar op je drukt dat je erover denkt je ziek te melden.

Het feit dat je he afvraagt of je je ziek mag melden geeft al aan dat je niet ziek bent. Een conflict is dan ook geen reden om je ziek te melden.
Wat bereik je daar ook mee...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je mag je ziek melden als je ziek bent.
met je huisarts kun je overleggen of je inderdaad ziek bent,
of dat het een reactie op het conflict is of niet en vervolgens
kun je je ziek melden bij de werkgever.