Als gemachtigde kan ik nog gebruikmaken van de spaarrekening van mijn overleden moeder omdat ik het overlijden niet heb gemeld. Is dat toegestaan?

Ik begreep van een notaris dat zolang je te goeder trouw bent je het geld mag beheren. Ik wil het zo doen om de kosten van een verklaring van erfrecht te omzeilen. Gaat een bank daar moeilijk over doen en ben je strafbaar?

Toegevoegd na 1 dag:
Het gaat inderdaad niet om een en/of rekening maar een gewone rekening van mijn moeder waarover ik gemachtigd ben. Ik en mijn zus zijn de enige erfgenamen en gezien het saldo vermoed ik dat de rekening alleen weer wordt vrijgegeven als ik het overlijden meld met een verklaring van erfrecht . Hoop het zo duidelijker gemaakt te hebben. Dank voor de reacties!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Een bank wordt niet automatisch op de hoogte gesteld van het overlijden van een persoon. De bank weet dus van niets, tenzij zij daarover wordt geïnformeerd door u of een andere nabestaande. Als u de bank dus niets laat weten, kan de en-ofrekening gewoon in gebruik blijven alsof de overledene nog in leven is. De gevolmachtigde kan dan gewoon doorgaan met bankieren, ook na het overlijden. Dat kan dus maanden, zo niet jaren, door blijven gaan.

Verplicht melden?
Bankvoorwaarden. In de bank- en hypotheekvoorwaarden staat vaak dat het verplicht is om een overlijden bij de bank te melden. Wat gebeurt er als u dat niet doet? Weinig. Zolang u er maar voor zorgt dat de verplichtingen worden nagekomen, zal de bank dat niet opmerken en is er geen enkele reden voor haar om in actie te komen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zodra je moeder is overleden hoor je dit meteen te melden bij de bank. De bank zal alle rekeningen blokkeren en hoewel je gemachtigde bent, is het tot nader orde niet toegestaan om gebruik te maken van gelden.

Het is verboden.

Toegevoegd na 6 minuten:
Het tegoed van de bankrekening behoort tot de erfenis en daarom moet de rekening geblokkeerd worden.
Nog meer info is te vinden bij de bron.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het mag niet. Dit staat ook uitdrukkelijk in de voorwaarden waarvoor je getekend hebt toen je de volmacht kreeg. Bij overlijden vande volmachtgever eindigt de volmacht (eigenlijk logisch want die kan 'm dan niet meer intrekken).

Of de bank 'erachter komt' is niet relevant.
Computoon