Wat is het verschil tussen voltijd / deeltijd / duale opleiding?

Ik wil kandidaat gerechtsdeurwaarder studeren aan de HU.
Maar hier staat een deeltijd opleiding.
nu vond ik op een website dat duale op hetzelfde neer kwam.
Dus ik vraag me af wat nou het verschil is.
en of ik met deze opleiding dan stufi kan krijgen of ov.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (1)

Een voltijd opleiding is, zoals de naam al aangeeft een opleiding waar je de normale tijd aan besteed die staat voor de opleiding.

Bij een deeltijd opleiding heb je de mogelijkheid om naast je opleiding te blijven werken en zul je dus, vaak een 50/50 verdeling

Een duale opleiding is een opleiding waarbij je in wezen hetzelfde doet als deeltijd, maar je werk is afgestemd op je opleiding en de combinatie van werk en studie bij een duale opleiding is gelijk aan voltijd.

Bron:
Bij een duale opleiding combineer je werken en leren. De verdeling tussen werken en leren verschilt per opleiding, maar samen vormen ze een studiebelasting die overeenkomt met een "gewone" voltijdopleiding. Je zit slechts een deel van de tijd op school, maar je leert 100% van de tijd. Duale opleidingen zijn volwaardige hbo-opleidingen, met hetzelfde inhoudelijke studieprogramma als de voltijdvariant. Op dit moment worden in Nederland al zo'n 550 opleidingen duaal aangeboden.

Duaal leren is veel meer dan stage lopen. Bij een goede duale opleiding krijg je soms opdrachten vanuit school die je op je werkplek uitvoert (dit wordt ook wel action learning genoemd). De werkervaring die je opdoet, komt terug in de thema's en werkvormen van je opleiding. Zo vormen studie en werk daadwerkelijk één geheel. Een groot deel van je benodigde studiepunten haal je dan ook met activiteiten en opdrachten die je tijdens je werk uitvoert.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je vroeg ook nog naar studiefinanciering. Bij een deeltijd opleiding krijg je die niet:

Deeltijdopleidingen: Je hebt geen recht op studiefinanciering als je een deeltijdopleiding volgt. In de meeste gevallen kom je wel in aanmerking voor belastingaftrek. Bewaar daarom alle betalingsbewijzen.

Bij een duale opleiding krijg je die wel, omdat dat gezien wordt als een voltijd opleiding.

Voor je OV geld dezelfde regeling