Als je bij de Luchtmacht gaat werken, word je militair. Dit houdt in dat je eerst een militaire opleiding moet volgen aan de Koninklijke Militaire Academie te Breda.

Als vlieger volg je daarna nog 6 maanden de Elementaire Militaire Vlieger Opleiding (EMVO) in Woensdrecht. De vervolgopleiding volg je in Amerika. Afhankelijk van welk type je gaat vliegen duurt deze 2 tot 2,5 jaar.

Zodra je geslaagd bent voor de volledige opleiding heb je bij de Luchtmacht goede mogelijkheden om te studeren. De Luchtmacht betaalt (onder bepaalde voorwaarden) geheel of gedeeltelijk de kosten hiervan. Zo is het voor vliegers met minimaal 5 jaar operationele vliegervaring o.a. mogelijk de Bridgecourse ATPL (Airline Transport Pilot Licence) te volgen.

Op welk type je ook vliegt, als vlieger houd je je naast het vliegen ook nog bezig met:
• oefenen: o.a. trainingsvluchten, vluchtsimulator, overlevingstechnieken enz.
• studeren: .
• hulpverlening: met transporthelikopters vlieg je gewonden naar een hospitaal of help je bij het bestrijden van een brand.

Hieronder de eisen:
• Leeftijd maximaal 26 jaar op het moment dat de opleiding begint.
• Alle afgeronde HAVO en VWO opleidingen, met minimaal een 6 als eindcijfer voor Nederlands, Engels en wiskunde.
• Een VWO opleiding zonder diploma mag ook, maar dan moet het overgangsbewijs van VWO-5 naar VWO-6 met minimaal een 6 voor Nederlands, Engels en wiskunde zijn behaald.
• Een afgeronde MBO-4 opleiding, met minimaal een 6 als eindcijfer voor Nederlands, Engels en wiskunde.
• Een HBO opleiding, waarbij het vak Wiskunde minimaal op HAVO of MBO niveau moet zijn behaald (HBO technisch voldoet aan deze eis).
• Je mag niet dyslectisch zijn.
• Voldoen aan de militaire fysieke eisen.
• Bereidheid tot uitzending in het kader van oefeningen, humanitaire hulpverlening of internationale operaties.
• In bezit van de Nederlandse nationaliteit.

Lengte
Als richtlijn geldt dat je niet langer dan 1.93 meter of korter dan 1,63 meter mag zijn. Maar er is een uitzondering!

Ogen.
Voor je ogen geldt dat je met een correctie tussen -2 of +2, een goede kans maakt dat je zicht voldoende is.

Bij een afwijking tussen -2 en -5,5 bestaat er een zeer kleine kans dat het zicht voldoende is. Met een afwijking die groter is dan +2 of -5,5, wordt je sollicitatie niet in behandeling genomen.
Computoon