Kun je als 18-jarige 'legaal' spijbelen op de middelbare school, omdat je niet meer leerplichtig bent?

Ik heb ooit eens gehoord dat je sinds kort 80% van de lessen in het jaar aanwezig moet zijn, wat klopt hier van?

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik doet met name op de extra uitleg bij de vraag, de 'hoofdvraag' is al eerder een soort van gesteld.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je krijgt geen problemen met de leerplichtambtenaar, maar je kunt wel problemen krijgen met school. Als één van de regels van school is, dat je van alle lesuren minstens 80% aanwezig moet zijn, en jij hebt geen geldige reden bij het missen van meer dan 20% van de lesuren, dan kun je een waarschuwing krijgen/afsprakenformulier moeten ondertekenen. Als jouw school aan afsprakenformulieren doet, en je hebt er al 2 moeten ondertekenen, kun je weggestuurd worden van school; ook als volwassene.

Nee, want op je 18e ben je al van de middelbare school af ;) Of er een 80% regeling is, weet ik niet. Wel is het zo dat je leerplicht ontzegging aan kunt vragen bij een leerplichtambtenaar. Toegevoegd na 3 minuten: Daarmee bedoel ik dat als je de leerplicht ontzegt word, je voor de volle 100% van de leerplicht bent ontzegt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100