Kun je als 18-jarige 'legaal' spijbelen op de middelbare school, omdat je niet meer leerplichtig bent?

Ik heb ooit eens gehoord dat je sinds kort 80% van de lessen in het jaar aanwezig moet zijn, wat klopt hier van?

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik doet met name op de extra uitleg bij de vraag, de 'hoofdvraag' is al eerder een soort van gesteld.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geloof dat je tegenwoordig leerplichtig bent tot je een mbo diploma niv 3/4 hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In België slaag je pas, ook al waren je examens uitmuntend, als je een 'regelmatige' leerling bent. Dat wilt zeggen dat je regelmatig aanwezig bent in de lessen, dus nooit ongewettigd. (dwz: afwezig zijn zonder doktersattest of gebruikname van de 3 (of) 4 dagen waarvoor je ouders je afwezigheid schriftelijk moeten duiden.) Dit geldt uiteraard ook voor meerderjarige scholieren, aangezien je als "leerling secundair onderwijs" moet voldoen aan de eindtermen die stellen dat je ook deelneemt aan socialisatie op de speelplaats.

Het beste antwoord

Je krijgt geen problemen met de leerplichtambtenaar, maar je kunt wel problemen krijgen met school.

Als één van de regels van school is, dat je van alle lesuren minstens 80% aanwezig moet zijn, en jij hebt geen geldige reden bij het missen van meer dan 20% van de lesuren, dan kun je een waarschuwing krijgen/afsprakenformulier moeten ondertekenen. Als jouw school aan afsprakenformulieren doet, en je hebt er al 2 moeten ondertekenen, kun je weggestuurd worden van school; ook als volwassene.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En wat voor problemen zijn dit van school? Als ik gewoon over ga, kunnen ze mij toch niks maken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit verschilt echt per school. Ik zit op het MBO, op onze school kun je blijven zitten en zelfs weggestuurd worden, als je ongemotiveerd overkomt/veel afwezig bent. Ze kijken bij ons dus niet alleen naar je cijfers, maar ook naar je houding enzo. Of je "gewoon overgaat" is dus nog de vraag.. Ik hoop het wel voor je!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank!

Andere antwoorden (1)

Nee, want op je 18e ben je al van de middelbare school af ;)

Of er een 80% regeling is, weet ik niet. Wel is het zo dat je leerplicht ontzegging aan kunt vragen bij een leerplichtambtenaar.

Toegevoegd na 3 minuten:
Daarmee bedoel ik dat als je de leerplicht ontzegt word, je voor de volle 100% van de leerplicht bent ontzegt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Powergen
11 jaar geleden
Ik word volgend jaar 18 en zit dan nog op de middelbare.. raar antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die jaartjes overdoen had ik er idd niet bij gerekend :p Maar zonder dat en zonder jaartjes overdoen op de basisschool klopt het wel dacht ik. Maar idd, het kan dus wel en kan het bijna niet anders zijn dat je dan gewoon thuis mag blijven. Helemaal als er een leerplicht ontzegging is aangevraagd en toegezegt.