In het nederlands word voor het voltooid deelwoord gebruik gemaakt van het werkwoord 'hebben'. Hoe zit dat in het Frans?

Is het in het Frans dan: 'J'ai prendre'
(ik heb genomen)?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is j'ai pris = ik heb genomen. Wat je in je toelichting schrijft is 'ik heb nemen', want prendre is het hele werkwoord.
Daarbij: ook 'zijn' wordt gebruikt bij voltooide vormen: ik ben gegaan = je suis allé.

Het beste antwoord

Bij de meeste werkwoorden gebruik je als hulpwerkwoord een vorm van avoir, we zeggen dan dat zo’n werkwoord met avoir wordt vervoegd.
Er zijn ook wel werkwoorden die met être worden vervoegd, maar nemen (prendre) dus niet.
Enkele werkwoorden hebben een onregelmatige passé composé.
Het voltooid deelwoord van prendre is pris.

Ik heb genomen = J 'ai pris.

Hier staat het allemaal keurig uitgelegd:

http://educatie-en-school.infonu.nl/taal/56875-frans-grammatica-de-conditionnel-futur-en-passe-compose.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

dan moet je de passeé composé gebruiken dan wordt het j''ai pris