De planten waren als eerst aanwezig. Zonder planten zou er geen fotosynthese plaatsvinden, waardoor er geen zuurstof op aarde zou zijn. Fotosynthese is ookwel de uitwisseling tussen CO² en O² tussen mens en dier.

Dieren kunnen niet zonder zuurstof, dus die zouden meteen uitsterfen.

Het woord 'fotosynthese' betekent letterlijk 'zuurstof uitwisseling'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Planten.

11 En God zeide: Dat de aarde uitschiete grasscheutjes, kruid zaadzaaiende, vruchtbaar geboomte, dragende vrucht naar zijn aard, welks zaad daarin zij op de aarde! En het was alzo.
12 En de aarde bracht voort grasscheutjes, kruid zaadzaaiende naar zijn aard, en vruchtdragend geboomte, welks zaad daarin was, naar zijn aard. En God zag, dat het goed was.
13 Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de derde dag.
14 En God zeide: Dat er lichten zijn in het uitspansel des hemels, om scheiding te maken tussen den dag en tussen den nacht; en dat zij zijn tot tekenen en tot gezette tijden, en tot dagen en jaren!
15 En dat zij zijn tot lichten in het uitspansel des hemels, om licht te geven op de aarde! En het was alzo.
16 God dan maakte die twee grote lichten; dat grote licht tot heerschappij des daags, en dat kleine licht tot heerschappij des nachts; ook de sterren.
17 En God stelde ze in het uitspansel des hemels, om licht te geven op de aarde.
18 En om te heersen op den dag, en in den nacht, en om scheiding te maken tussen het licht en tussen de duisternis. En God zag, dat het goed was.
19 Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de vierde dag.
20 En God zeide: Dat de wateren overvloediglijk voortbrengen een gewemel van levende zielen; en het gevogelte vliege boven de aarde, in het uitspansel des hemels!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, maar zeide komt van rupsen, kijk maar, staat tussen eerste en tweede komma GESCHREVEN. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja. Het zijn maar een paar verzen hoor.
eencelligen en plancton
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben er helaas niet bijgeweest,maar ik heb het idee,dat er eerst plantengroei geweest moet zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De eerste organismen op aarde waren noch planten, noch dieren, maar simpele ééncellige wezens die zichzelf vermenigvuldigden. Ik zeg hier specifiek bij "simpele", omdat men niet moet denken dat het om bacteriën ging - die zijn veel verder ontwikkeld dan de vroegste organismen.

Op de vraag welke van de in de vraag gestelde koninkrijken het oudste is, vermoed ik dat het de planten zijn die ouder waren. Planten hebben geen andere organismen nodig om hun energie te produceren, maar doen dit zelf direct vanuit zonlicht. Dit terwijl dieren er toch om bekend staan om andere organismen te moeten eten om aan brandstof te komen.

Tevens is er vrije zuurstof (een essentiële brandstof) nodig om grote, complexe organismen te kunnen ontwikkelen. Daar fotosynthese nodig is om zuurstof beschikbaar te maken in de atmosfeer, kunnen we de conclusie trekken dat ééncellige plantachtigen (energie direct uit zonlicht) op een jonge aarde sterk vertegenwoordigd waren.