Kan mijn werkgever me verplichten tot heel veel overwerk?

Ik werk al sinds jaren in de logistiek. Begin 's morgens om 6.00 uur te werken. Officieel tot 15.00. (incl. 1 uur pauze) Vaak is het werk om drie uur nog lang niet af en werken we gewoon door tot een uurtje of 19.00 of 20.00 en soms nog wel eens later. Dit wordt niet gevraagd maar gewoon van het personeel verwacht. Het werk van die dag móet af.

Dit vaak wel eens 6 dagen (ook zaterdags) per week. Ik maak wel eens 130 overuren per vier weken, buiten de reguliere 160 arbeidsuren. Al die overuren krijg ik wel netjes elke maand uitbetaald en kan ik de centen momenteel wel goed gebruiken maar ik vraag me toch af of mijn werkgever dit zijn personeel zomaar kan laten doen. En zo nee, wat kan het personeel dan ondernemen?

Toegevoegd na 53 minuten:
Als we er iets van zeggen of werk van maken, zijn we als personeel bang om ons werk te verliezen of dat ons het werk dusdanig onmogelijk wordt gemaakt en we uiteindelijk geen inkomen meer hebben.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien moet je eens vragen of hij niet wat meer mensen kan aannemen, misschien via een uitzendburo?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
anonieme tip naar de arbeidsinspectie?

Het beste antwoord

Nee, dat kan hij jullie niet verplichten, sterker nog, hij is strafbaar.

"Hoeveel mag ik werken volgens de Arbeidstijdenwet?

U mag maximaal 12 uur per dienst werken en maximaal 60 uur per week. Dit staat in de Arbeidstijdenwet. In deze wet staat ook wanneer u recht heeft op pauze of rusttijd. De regels gelden voor werknemers van 18 jaar en ouder. Voor jongeren tot 18 jaar gelden andere regels.

Toepassing Arbeidstijdenwet
De Arbeidstijdenwet geldt voor iedereen die voor een werkgever werkt, dus voor alle werknemers, inclusief stagiairs, uitzendkrachten en gedetacheerden. De Arbeidstijdenwet is van toepassing op alle werkzaamheden die u als werknemer verricht. Als u verschillende banen heeft, worden de werktijden daarvan bij elkaar opgeteld. In een aantal gevallen geldt de Arbeidstijdenwet ook voor zelfstandigen. Het gaat dan om situaties waarin ook de veiligheid van derden in het geding is, zoals in de vervoerssectoren.

Niet iedere week maximale aantal uren werken
U mag niet iedere week het maximale aantal uren werken. Voor uw arbeidstijd over een langere periode geldt het volgende:

Over een periode van 4 weken mag u gemiddeld 55 uur per week werken. In een collectieve regeling (bijvoorbeeld cao) kunnen hierover afwijkende afspraken gemaakt zijn, maar u mag nooit meer dan 60 uur per week werken.
Over een periode van 16 weken mag u gemiddeld 48 uur per week werken. Met uw werkgever maakt u afspraken over hoe u de werktijd per dag en per week invult."

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/vraag-en-antwoord/hoeveel-mag-ik-werken-volgens-de-arbeidstijdenwet.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Add: Systematisch overwerk is ook niet geoorloofd.
Dus een werkgever mag niet van een werknemer verlangen dat je dag in dag uit overwerkt.
Overwerk is wat het zegt, overwerk, dus als het werk eens niet af komt mag een baas dat van je verlangen, maar niet eindeloos achter elkaar.
Bel eens met een vakbond, ik heb dit probleem ook gehad tot dat ik de vakbond inschakelde en deze met mijn werkgever ging praten, toen was het probleem zo opgelost. (Misschien zal de vakbond van je verlangen om lid te worden, maar dat hoor je dan wel)