Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan mijn werkgever me verplichten tot heel veel overwerk?

Ik werk al sinds jaren in de logistiek. Begin 's morgens om 6.00 uur te werken. Officieel tot 15.00. (incl. 1 uur pauze) Vaak is het werk om drie uur nog lang niet af en werken we gewoon door tot een uurtje of 19.00 of 20.00 en soms nog wel eens later. Dit wordt niet gevraagd maar gewoon van het personeel verwacht. Het werk van die dag móet af.

Dit vaak wel eens 6 dagen (ook zaterdags) per week. Ik maak wel eens 130 overuren per vier weken, buiten de reguliere 160 arbeidsuren. Al die overuren krijg ik wel netjes elke maand uitbetaald en kan ik de centen momenteel wel goed gebruiken maar ik vraag me toch af of mijn werkgever dit zijn personeel zomaar kan laten doen. En zo nee, wat kan het personeel dan ondernemen?

Toegevoegd na 53 minuten:
Als we er iets van zeggen of werk van maken, zijn we als personeel bang om ons werk te verliezen of dat ons het werk dusdanig onmogelijk wordt gemaakt en we uiteindelijk geen inkomen meer hebben.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien moet je eens vragen of hij niet wat meer mensen kan aannemen, misschien via een uitzendburo?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
anonieme tip naar de arbeidsinspectie?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Nee, dat kan hij jullie niet verplichten, sterker nog, hij is strafbaar.

"Hoeveel mag ik werken volgens de Arbeidstijdenwet?

U mag maximaal 12 uur per dienst werken en maximaal 60 uur per week. Dit staat in de Arbeidstijdenwet. In deze wet staat ook wanneer u recht heeft op pauze of rusttijd. De regels gelden voor werknemers van 18 jaar en ouder. Voor jongeren tot 18 jaar gelden andere regels.

Toepassing Arbeidstijdenwet