Dat 15 jarigen minder verdienen dan 20 jarigen als het gaat om bruto partime uurloon. Is dat gewoon niet pure discriminatie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, wat mij betreft is dat discriminatie. Ik ben een groot voorstander van gelijk loon naar gelijke arbeid.

Er zullen werkzaamheden zijn die de meeste 15-jarigen minder goed uit kunnen voeren dan een 20-jarige (ik ken niet veel goede consultants van 15), maar dat zijn sowieso vaak banen waar je meer dan het minimumloon verdient, en als 15-jarige sowieso niet wordt aangenomen.

Een 15-jarige kan wél net zo goed vakkenvullen of kranten bezorgen als een 20-jarige, dus ik zie geen reden voor een verschil in minimumloon.

(Hou er overigens rekening mee dat als je niet goedkoper bent dan die 20-jarige, de werkgever überhaupt geen reden heeft om jou aan te nemen in plaats van die 20-jarige.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee, dat is geen discriminatie.
Een 15 jarige woont nog thuis, gaat naar school en verdient leuk wat bij.
een 20 jarige is volwassen, leeft meestal al zelfstandig en is dus veel meer inkomensafhankelijk.

Iets dat wel goed geregeld moet zijn, vooral ook voor 15 jarigen, is dat de arbeidsvoorwaarden kloppen.
Dus geen mega zwaar of gevaarlijk werk, geen idiote werktijden en geen loon dat onder het leeftijdsminimum ligt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus als ik morgen bij mijn ouders in zou trekken, zou het ethisch correct zijn als mijn werkgever mijn loon halveert?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Skusme: feitelijk stel je nu dat je een salaris zou moeten verdienen waarin je woonkosten en dergelijke meetellen?
Dat vind ik nogal vreemd...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over het algemeen woont een 15 jarige nog thuis, en vanaf een jaar of 20 woon je op jezelf.
Natuurlijk spelen er ook zaken als opleiding, werkervaring e.d mee.
Ze moeten toch ergens een strepp trekken.
Het zou echt vreemd zijn als een 15 jarige hetzelfde zou verdienen als iemand van 40.
Een 15-jarige mag volgens de arbeidvoorwaarden maar 7 uur per dag werken en bijvoorbeeld nog geen kassa draaien. Per kind zal het verschillen of de 15-jarige genoeg verantwoordelijkheid, kracht e.d. heeft om daarin een gemiddelde 20-jarige te evenaren.
Verder ontvangen de opvoeders nog kinderbijslag tot het kind 16 jaar is.
Volgens mij is meer sprake van leeftijdsbescherming en dat het bruto parttime uurloon dan lager ligt, is jammer maar geen discriminatie maar een logisch vervolg.

Toegevoegd na 3 minuten:
Vanaf 16 jaar zijn er allerlei regels of de opvoeders nog recht hebben op kinderbijslag (o.a. dagonderwijs, minder dan 1240 euro bruto per kwartaal bijverdienen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er word vol op gebruik gemaakt door werkgevers om een 15 jarige in dienst te nemen omdat dat goedkoop is en ze net zo hard moeten werken als anderen .
dus moeten ze eigenlijk betalen naar het werk en niet naar leeftijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja het is discriminatie (Het odnerscheid maken tussen twee groepen). Het is echter niet onterecht, gezien de vele voordelen een niet-volwassene nog heeft in de vorm van thuiswonen, niet fiancieel verantwoordelijk zijn & het ontvangen van kinderbijslag ed.

Kinderen van 15 horen op school te zitten en niet full time te werken. Hierdoor hebben ze niet de verantwoording over hun eigen inkomen. Daarom is een ander minimum inkomensnivo gerechtvaardigt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat klopt: dat is leeftijdsdiscriminatie. En?