Kan ik onder een contract uit van 3 maanden?

Hallo allemaal,

Ik ben sinds 20 november begonnen met mijn nieuwe baan bij een callcenter (inbound)

Nu is het zo dat ik me hier echt op heb verkeken en me het werk dus ook echt niet ligt..
ik vind het project niet interessant
En vind het zwaar om zo veel uren vanuit huis te moeten werken..
Ik heb een uitzendcontract van 20nov 2021 tot 20 Jan 2022, hier staat niets in over een proeftijd, weet iemand wat de regels zijn met z’n kort contract qua opzeggen?
In mijn uitzendcontract staat dat ik de eerste 8 weken op 0 uren basis werk, maar heb bij het bedrijf zelf gekozen voor 24/32u hier moet je 110% extra beschikbaarheid overheen opgeven, dat komt dus neer op 36u in de week. Ik vind dit gewoon veel te veel.. ik had ook al gevraagd of ik minder uren kon krijgen maar dit was niet mogelijk ivb met de drukte.

Ik heb elke ochtend voordat ik begin ontzettende buikpijn en tegenzin.. zo erg dat ik er de weekenden van wakker lig en niet meer echt plezier kan hebben.

Wat kan ik nu het beste doen??

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.7K
Ikhebgeenidee
2 jaar geleden
Drie maanden? 20 november t/m 20 januari is 2 maanden. Je hebt zelf gekozen om 24-32 uur op te geven. Je had ook met minder kunnen beginnen om te kijken of het bevalt. En dan eventueel uit te breiden naar meer uren.
Dit heet door schade en schande wijs worden. Beëindigen met wederzijds goedvinden zal er niet zo snel inzitten, omdat het zo druk is. Je kunt het proberen.
Heb je het al besproken met het uitzendbureau?
De enige uitweg die ik nog zie, als je echt niet meer naar/aan het werk wilt, is dat je je ziek meldt. Tegenzin is daarvoor geen reden. Buikpijn en nachten wakker liggen zou kunnen. Maak het bespreekbaar. Bedenk wel dat je niet alleen je tijdelijke werkgever (en je collega's) in de steek laat, maar je ook een (negatief) signaal afgeeft richting uitzendbureau.
MarBet
2 jaar geleden
Ik ben hier niet heel erg in thuis, maar zou denken dat je met een 0-uren contract misschien nog kans hebt, omdat in je contract dat aantal uren daardoor niet vastligt. Als ik jou was zou ik dit open en eerlijk voorleggen aan het uitzendbureau. Dat je er wakker van ligt en niet meer kunt genieten zijn geen goede signalen. Soms moet je even doorbijten, soms moet je op jezelf passen. Geef het aan zoals je het beschreven hebt, misschien krijg je begrip, misschien niet. Als je er echt last van krijgt, kun je je ook ziek melden.

Antwoorden (1)

Een proeftijdbeding is hier niet mogelijk. De proeftijd mag maximaal 1 maand duren bij: een tijdelijk arbeidscontract van meer dan 6 maanden maar korter dan 2 jaar en bij een tijdelijk arbeidscontract zonder einddatum.

Een tijdelijke arbeidsovereenkomst is in beginsel niet opzegbaar behalve wanneer die mogelijkheid wordt genoemd in de arbeidsovereenkomst. Dan geldt in de regel 1 maand-einde maand opzegtermijn. Dus vandaag opzeggen is na 31-01-2022 weg kunnen. Maar daar heb je ook niets aan want het contract is voor die datum al afgelopen.

Blijft er nog 1 mogelijkheid over: ontslag met wederzijds goedvinden. Als jij weg wil en de werkgever is daarmee akkoord, dan kun je weg op de afgesproken datum.

Mijn advies: even door de zure appel heen bijten. Werk is niet altijd "leuk" en 36 uur per week werken is een heel normale arbeidstijd. Ga intussen op zoek naar iets anders en orienteer je goed voor je "ja" zegt. Voorkom dat je in een "uitkeringssituatie" terecht komt waarbij UWV of gemeente "dwang" gaan uitoefenen om een uitkering te krijgen of te houden.
Computoon