Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe moet je een huisstijl omschrijven?

Hoe omschrijf je een huisstijl van een bedrijf? Zoals die van de politie of de Bruna?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
953

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Omschrijf het als: Een stijl waaraan je een bedrijf herkent. Zoals blauw Albert Heijen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo wordt geschreven over de politiehuisstijl, ontworpen door Studio Dumbar. Vanwege de lengte heb ik het artikel flink moeten verknippen, zie daarom a.u.b. de bronsite


De politie huisstijl van Studio Dumbar

(...)
Wanneer dus een oud en gezagsdragend instituut als de Politie een nieuwe huisstijl dient te krijgen, doemt er onmiddellijk een groot aantal problemen op voor de vormgever. Ten eerste natuurlijk de praktische kwesties: een vormgeving vinden waarin twee organisaties (Rijks- en Gemeentepolitie) die tot één zijn samengevoegd zich kunnen blijven herkennen. Maar niet minder belangrijk zijn de maatschappelijke en culturele contexten, waarmee zo'n vormgeving rekening moet houden, wil ze adequaat en werkzaam zijn.

De oplossing die door Joost Rozenkranz van Studio Dumbar is gevonden voor het nieuwe symbool van de politie, voor het 'pictogram' dat het hele culturele 'programma Politie' aanklikt, is om meer dan één reden een adequaat antwoord op de vraag. Inhoudelijk bevredigend is natuurlijk dat men kans heeft gezien om elementen van beide politie organisaties in het nieuwe symbool over te nemen. Maar daarmee is nog lang niet alles gezegd. Waarom juist deze twee elementen, het wetboek en de vlam, en niet de andere, de ster of het zwaard of de granaat? Waarom niet een nieuw symbool bedacht, om aan te geven dat er toch sprake is van een nieuwe organisatie, met nieuwe taken? Het antwoord ligt besloten in die kleine opmerking van Gert Dumbar: "Wij hebben van een militaire heraldiek een civiele symboliek proberen te maken."

(...)

De twee ontwikkelingen die ik hierboven schetste - de veranderde perceptie van het begrip 'wet', en de daarmee samenhangende verandering van de positie van de wetshandhavers - zijn heel precies terug te lezen in het nieuwe politiebeeldmerk: Het woordbeeld staat garant voor de stevige verankering van de organisatie in een heel oud en bekend instituut. De 'verbijzondering' van dat woordbeeld door toevoeging van twee beeldelementen uit de oude heraldiek, geeft aan waarin de organisatie is veranderd. Het wetboek wordt niet meer met het zwaard in de hand verdedigd, het staat niet meer in een stralende ster boven alle stervelingen verheven - neen, het is een collectieve afspraak geworden, die beschermd moet worden, waarvoor waakzaamheid is geboden. Een lichtend baken in onzekere tijden. (...)

Een ander voordeel van het gebruik van het woord 'politie' is de internationale herkenbaarheid: (...) "
(Lees meer...)
Computoon
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding