Welk niveau is gemengd-theoretisch?

Mijn broertje heeft vandaag zijn advies voor de middelbare school gekregen, er staat op het papiertje: 'advies leerweg: gemengd-theoretisch' welk niveau is dit? Hier zijn zijn vakken 'niveau's' (staat ook op het papiertje): spelling=theoretisch,woordenschat=bk hoog,begrijpend lezen=basis-kader,rekenen=theoretisch,gemiddeld=theoretisch.
Ik heb echt geen idee welk niveau dit is vmbo ofzo?
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (4)

Hangt af van de totaal behaalde punten. Gemengd-theoretisch is in ieder geval hoger dan het VMBO (kaderberoepsgerichte leerweg):

http://nl.wikipedia.org/wiki/Cito_Eindtoets_Basisonderwijs
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gemengd theoretisch is vmbo
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
VMBO heb je in verschillende niveaus, van laag naar hoog: Basis
Kader
Gemengd theoretisch
Theoretisch
De niveaus zijn onderverdeeld in verschillende categorieën, van laag naar hoog:
- vmbo
- havo
- vwo
Daarbij is het vmbo ook nog eens onderverdeeld. Wat jouw broertje heeft gehaald valt onder de een na hoogste (gemengd) en hoogste categorie (theoretisch) van het vmbo.

Kenmerkend bij vmbo'ers is hun praktische instelling; meer doen dan uit het hoofd leren. Je kunt het niveau van je broertje zien als de meest theoretische variant van het praktijkniveau.

Proficiat!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gemengd en Theoretisch is hetzelfde niveau! Dus niet "een na hoogste" en "hoogste".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, ik heb het nog een keer gecheckt op wikipedia, het zijn twee verschillende niveaus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb gemengd theoretisch gedaan. Het niveau heet: gemengd theoretisch. Diploma: gemengd EN theoretisch (2 diploma's)
Het theoretische diploma kreeg ik door 1 extra vak te nemen. Dus grotendeels kreeg ik gemengd met een tintje theoretisch.
VMBO Gemengd-Theoretisch is precies hetzelfde niveau als wat "vroeger" Mavo werd genoemd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het advies is de hoogste categorie van het vmbo. Dus net onder de HAVO en hoger dan kader.

Gemengd/theoretisch is wat vroeger de mavo was of wat je vmbo T noemt. Als je alle vakken later op theoretisch niveau doet ben je op weg naar de HAVO (als je dat zou willen) met veel vakken op het gemengde niveau ben je op weg naar een MBO4 opleiding.

Je broertje heeft dus spelling en rekenen op het hoogste vmbo niveau gehaald. Woordenschat zit hij daar nét onder en begrijpend lezen ligt nog iets lager. Gemiddeld komt hij dus wel uit op het vmbo T of mavoniveau. Sommige scholen gebruiken het woord vmboT en andere scholen gebruiken mavo maar hij kan zich bij beide aanmelden.