Mag je een (avond) opleiding/studie gaan volgens als je een WW uitkering ontvangt?

Een vriend van mij heeft op dit moment een WW uitkering,werk zoeken in de sector waar hij al jaren in heeft gewerkt is erg moeilijk te vinden.
Om de kans op nieuw werk te vergroten wil hij een opleiding/studie gaan volgen (LOI,NHA of NTI)
Mag dit? Ik heb namelijk wel eens horen zeggen dat je gekort word op de WW uitkering als je een opleiding gaat volgen/volgt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je wordt in ieder geval niet gekort hoor!
In sommige gevallen krijg je zelfs een vergoeding in de studiekosten.
Weet ik van mijn neef!:)
Wel goed laten informeren,volgens mij ben je verplicht dit te melden.

Antwoorden (3)

Ha, die Dikswien;

Natuurlijk mag je als werkloze een opleiding volgen. Je moet enkel wel beschikbaar blijven voor werk en aan je sollicitatieverplichtingen voldoen. Er zijn zelfs mogelijkheden om hiervan bepaalde vrijstellingen te krijgen. Laat die vriend maar eens contact opnemen met zijn jobcoach bij het UWV.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar het om gaat bij een WW-uitkering, is dat je beschikbaar bent voor werk. Daarom moet je ook altijd overleggen als je bijvoorbeeld vrijwilligerswerk gaat doen, omdat zoiets ervoor kan zorgen dat je als je een baan krijgt aangeboden, je die niet direct aan kunt nemen. Dit terwijl je in de WW verplicht bent om geschikt werk aan te nemen.

Als jouw vriend dus in de avonden studeert, is hij overdag in principe gewoon beschikbaar. Mocht er zich werk voordoen, dan staat hij klaar. Dat is waar het om gaat, en natuurlijk dat hij voldoet aan z'n sollicitatieplicht.

Daarnaast is het natuurlijk de bedoeling dat je er alles aan doet om je kansen op werk te vergroten. Als hij een opleiding gaat doen waarmee hij duidelijk meer kans maakt op werk straks, dan zal het UWV dat alleen maar toejuichen. In sommige gevallen is er zelfs vergoeding mogelijk vanuit het UWV voor om- of bijscholing. Meestal gaat het dan om bepaalde trajecten waarbij UWV afspraken heeft met een bedrijf dat een interne opleiding kent, en komen alleen mensen hiervoor in aanmerking die een X-tijd in de WW zitten, of die in een bepaalde categorie vallen wat betreft hoe UWV inschat dat hun kansen zijn op werk. Als je dus zelf komt met het initiatief om een opleiding te volgen, zal een eventuele vergoeding daarvoor erg lastig worden en zul je dan alles op hun manier moeten doen, maar je kunt natuurlijk altijd informeren of er mogelijkheden zijn voor een (gedeeltelijke) vergoeding van zijn opleiding. Ook als dat niet zo is, zou ik in elk geval wel bij UWV melden dat hij hiermee bezig gaat. Het zal in elk geval als positief worden beoordeeld dat hij vooruit denkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Dikswien,

Je vriend ontvangt een WW-uitkering en wil graag een opleiding volgen om zijn kansen op de arbeidsmarkt te vergroten.

Belangrijk is hierbij dat de opleiding de beschikbaarheid voor werk niet in de weg staat.
Je vriend overlegt dit altijd met de werkcoach.

De kosten voor de opleiding moet hij zelf betalen.
UWV vergoedt opleidingskosten tijdens een WW-uitkering niet.

Actuele informatie over scholing en onderwijs vind je hier: http://bit.ly/uQPo32

Met vriendelijke groet,

Ella
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare