wel of niet in de horeca gaan werken?

Ik werk nu al bijna 3 jaar als gediplomeerd verpleegkundige, ik twijfel om weer even in de horeca te gaan werken...
Wie kan mij vertellen wat je met 23 jaar in een restaurant/cafe ongeveer verdient?
Want volgens mij is het echt veel minder dan ik nu verdien en dat kan ik me niet permiteren, omdat ik alles alleen moet betalen nu....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Ik denk dat je over het algemeen wel kunt zeggen dat je als gediplomeerd verpleegkundige een stuk beter verdiend dan in de horeca (gemiddeld genomen dan).
En in de horeca moet je ook nog eens veel meer onregelmatige uren draaien dan in de zorg. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van waar je werkt, maar in een restaurant/café is natuurlijk 's avonds en in de weekenden/feestdagen de grootste drukte. Dit terwijl de zorg 7 dagen per week en 24 uur per dag doorgaat.
Ik begrijp je redenen om uit de zorg te stappen, maar denk er goed over na, want de horeca is ook niet alles hoor. En als je het toch echt graag wil proberen, ga ervoor! Werk in de zorg is er genoeg, je kunt altijd weer terug. Volg je hart!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Wat je in de horeca verdient weet ik niet, maar het zal niet veel zijn. Waarom overweeg je deze stap? In de verpleging ben je veel harder nodig. Je hebt er voor gestudeerd en je doet er veel goeds mee, dus bezint eer ge begint.
Denk er vooral nog maar eens heel goed over na of dit wel een zinnige stap is voor jou.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt aan veel factoren. In de horeca kan je goed geld verdienen maar het kan ook een hongerloontje zijn. Als je werkt voor het minimumloon en je moet je fooi af staan dan kan je het zelf wel invullen. Sommige werkgevers betalen ook op provisie. Ik heb een seizoen gedraaid op een strandtent in Scheveningen. Ik was daar beachboy, oftewel ik zette 300 strandbedje uit die ik verhuurde voor 5 euro, parasol 2,50 en tafeltje 2,50 voor een hele dag. Ik liep de hele dag in me eentje over dat strand met kratten heineken, watermeloenen, ijsjes, cappuccino's, salade's en cola'tjes. Alles gelijk contant afrekenen. Om 20:00 uur ruimde ik alle bedden op en liep door op het terras tot 23:30 dit deed ik zes dagen in de week en ging vaak ook nog op stap en sliep op die strandtent. Ik verdiende op provisie en zwom in het geld en had amper tijd om het uit te geven. Dit was killing maar wel een van me mooiste zomers ooit. Tis maar net wat je wilt. Voel in iedergeval je gevoel en doe wat je leuk vind. Als je teveel vaste lasten hebt maar liever een baan doet waarbij je minder verdient dan moet je kijken of je niet wat kan veranderen aan die vaste lasten. Bijvoorbeeld: Minder bellen, goedkopere auto of omruilen voor fiets en strippenkaart, goedkoper wonen of weet ik veel wat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is nogal afhankelijk van de fooi die je krijgt.
Maar als je weer even gaat werken, moet je wel geluk hebben om een mooie plek te vinden.

Ook opletten met salaris opbouw, waarschijnlijk krijg je ernu elk jaar wat bij, lijkt weinig maar loopt lekker op, als je er tussen uitgaat ,mis je dat.

Kan je niet een dagje of twee minder gaan werken en dan de dagen de horeca in?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb 14 jaar in de horeca gewerkt ben sinds vorig jaar gestopt. Het verdient heel weinig. Ik denk dat jij zo rond de 10 euro per uur zit. Je krijgt geen toeslagen en moet wel heel veel onregelmatig en lange werktijden draaien. Dus ook geen overuren enz...
Vroeger leefde ik van de fooien...ik hoefde nooit te pinnen, had altijd fooigeld in mijn portomonee. Sinds een jaar of 3 krijg je bijna geen fooien meer van de klanten. Ik denk door de recessie.
Dus...naar aanleiding van mijn ervaringe zou ik tegen je zeggen: zoek iets anders.
Een tip voor jou is om eens te kijken voor pgb hulp. Verdient meer en ligt nog in je straatje ook.
Maar....wat je ook beslist , het is je eigen keus :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ prima advies
in de horeca kan t héél erg varieren wat je verdiend.vaak is het wel lekker verdienen door de fooi die je krijgt.maar dat ligt er aan op welke plek je werkt.t is meestal hard werken,veel slikken.maar dan ook weer veel gezelligheid en veel lachen(ligt ook weer aan welke plek)je bent al gewend met mensen om te gaan en in te spelen op bepaalde situaties,dus ik denk dat de overstap je niet al te veel moeite zal kosten,kijk alleen even waar je t beste verdiend.meestal verdien je in een café meer dan een restaurant,en is t ook veel gezelliger.in een discotheek of dans-club verdien je nog beter.maar dan heb je wel nachtwerk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met welke reden ben je verpleegkundige geworden en heb je hier een aantal jaar voor gestudeerd?
In de zorgsector zijn heel hard gediplomeerden nodig.
Je hebt wat dat betreft een vak gekozen waarin je altijd nodig zal zijn want de gezondheidszorg verdwijnt niet.

Er is vast een goede reden voor waarom jij overweegt om de horeca in te willen.
Welke zaken vind jij van belang om met plezier te werken?
Wat is hiervan het belangrijkst en in welk van deze sectoren (zorg en horeca) vind je dat het meest?
Als jij nu in de zorg een vast baan hebt en je verdient goed, dan is het verstandig om te overwegen wat de voor- en nadelen zijn van het overstappen (tijdelijk) naar de horeca.
Stel dat je genoeg zou verdienen in de horeca.. waarom zou je dan je huidige baan omruilen voor de horeca?
Voordeel is wel dat je waarschijnlijk, met jouw diploma, zo weer een baan in de zorg hebt. Natuurlijk moet daar dan ook wel je hart liggen. Er zijn al genoeg mensen die om andere redenen nog in de zorg werken en het niet met liefde en plezier doen.