Mag er in een stageovereenkomst een verbod op nevenwerkzaamheden door de stagiair opgelegd worden?

Mag een bedrijf in een stagecontract/overeenkomst de stagiair verbieden om voor andere werkgevers te werken of om als zelfstandige werkzaamheden uit te voeren.

een jaar geleden
2.1K
tinus1969
een jaar geleden
Voltijds stage? Alleen tijdens de stage? Alle nevenwerkzaamheden?
tinus1969
een jaar geleden
Vraag eens naar de reden.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Overleg ook met je leraar. Dit lijkt me geen redelijke eis. Bijna elke student heeft bijbaantjes naast de studie (nodig)
crispy
een jaar geleden
Dit soort eisen wordt gesteld aan werknemers om te voorkomen dat ze oververmoeid raken door een te zware belasting bij de nevenfunctie.
Tot op zekere hoogte is dat een relevante eis, maar het moet natuurlijk wel in het juiste licht gezien worden. Bij een student die elke dag in de horeca loopt van 18:00 tot 24:00 kan ik me voorstellen dat die overdag niet nog eens 8 uur kan presteren op de stageplek.
In dit geval zou ik met die stageplek bespreken welke nevenfuncties je hebt en hoe je dat ziet.
tinus1969
een jaar geleden
Dus, nogmaals, ga praten met het stagebedrijf. Er zijn namelijk twee tegengestelde opties:
1. De stage overeenkomst is een kopie van een normale arbeidsovereenkomst en het stage bedrijf vindt bijbaantjes naast je stage geen probleem.
2. Het stage bedrijf heeft slechte ervaringen met stagiairs die meer aandacht hadden voor hun bijbaantje dan voor hun stage, en wil idd niet dat je een bijbaantje hebt.

Antwoorden (2)

Ja, maar dat geldt doorgaans alleen voor gelijksoortige werkzaamheden.(concurentiebeding).
een jaar geleden
Hoi,
Werkgevers mogen per 1 augustus 2022 werknemers niet meer verbieden werkzaamheden naast hun baan te doen, tenzij daar een goede reden voor is. Die reden hoeft niet schriftelijk vooraf te zijn vastgelegd, maar kun je ook op een later moment geven. De nieuwe regels gelden ook voor eerder gemaakte afspraken over nevenactiviteiten. Denk bij goede reden bv. Aaan concurrentie; als jij als verkoper bij een cosmeticabedrijf werkt maar ik je vrije tijd andere cosmetica verkoopt.
Een stage heeft een lerend karakter. Daarom zou ik het uitermate onrechtvaardig vinden als bv je bijbaan hieronder valt oid.
Maar de werkgever mag wel stellen dat je tijdens je stage uren niet tegelijk met dat andere werk bezig mag zijn..
Toegevoegd op 01 oktober 2022 15:26: tekst
een jaar geleden