Kan je zonder vmbo diploma een baan vinden

nou Ik mag 4ejaar vmbo overslaan en ik werdt ingeschreven als mbo 2 en ik krijg een gesprek maar zou het erg zijn voor later dat ik geen diploma van het vmbo? ik wil 4e jaar ook overslaan omdat ik de school niet echt leuk vindt ik kan mezelf niet zijn omdat hun anders zijn dan mij. en dat is vervelend . Ik wil een frisse start maken :) maar is het een goede keus?

Toegevoegd na 1 uur:
extraaa : wat mijn doel is met mbo 2 beginnen en doorgaan en niet stoppen met mbo tot ik al mijn diploma's van heb en een goede baan :D

Toegevoegd na 1 uur:
en en en half jaar geleden toen op het begin dat ik in het 3e jaar begon zat ik op basis en ik ben naar kader gegaan maar het 1e en 2ejaar deed ik op een andere school en als je vmbo deed moest je naar een andere school op me vorige school had ik heel erg naar me zin vond het heel leeuk maar toen ik hier kwam dacht ik uhm ik vind dit niet leuk ik heb het door dat het me niet lukte en toen ging ik naar een adviseur en die gaf me een paar tips

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (6)

Ja dat kan, ik ben op mijn 16e van het vmbo gegaan. Ik ben toen eerst mbo 2 gaan doen, toen mbo 3 en ga zo maar door. Was voor mij erg goede keuze geweest, en ik hoor met werk zoeken er nooit iets over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
geef je nou wel of niet aan dat je vmbo hebt gehaald en dat je daarna bent doorgegaan met mbo. De vraag is of je zonder vmbo een baan kan krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vond je het een goeie keuze?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Huskey: zonder vmbo vind je geen baan maar dat is niet helemaal de vraag als je doorleest. De vraag is of je met een mbo2 diploma dezelfde kans hebt als een mbo2 diploma EN een vmbo diploma.
Naar mijn mening is het een erg onverstandige keus.
Stel nu dat je het, om wat voor reden dan ook, alsnog niet naar de zin mocht hebben om het MBO en ook daar geen diploma van haalt. Dan heb je helemaal niets en sta je erg zwak op de arbeidsmarkt als er meer aanbod is dan vraag.

Iedereen vindt school wel eens 'niet leuk' maar da's een zure appel waar je doorheen moet bijten, zoals er later ook wel eens "zure appels" zullen zijn waar je niet voor weg kunt vluchten.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een vmbo diploma is geen startkwalificatie en geen beroepsopleiding. MBO2 geeft kans op werk en inderdaad als hij daar ook mee stopt heeft hij niets maar er zullen heus wel redenen zijn waarom vmbo4 ook een risico is. Veel meer theorie en vakken die iemand niet kan liggen. MBO2 is praktischer, gericht op een beroep en misschien wel een veel betere keuze voor de vraagsteller.
lees je eigen verhaal nog eens goed en bedenk dat nog eens of je wel klassen over moet slaan? Als jij op deze manier een sollicitatie brief schrijft kun je het echt schudden. Ik weet dat ik nu hard klink maar zie het als opbouwende kritiek.

De reden om een klas over te 'mogen slaan'omdat jullie elkaar niet leuk vinden is zeker geen reden om dat te doen. Probeer anders een alternatief te vinden ( volwassenonderwijs o.i.d. Een frisse start maken is heel goed, maar bedenk eerst heel goed wat je wilt. En overleg met een adviseur wat het beste bij jou past. Als je meer wilt weten of als ik je kwest mag je altijd reageren. Maar ik wil eerlijk tegen je zijn. Succes ;)

Toegevoegd na 1 minuut:
kwest=kwets*
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
volwassenenonderwijs kan vanaf je 18de, ik ga er vanuit dat vragensteller dit nog niet is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik ben 16
je kan best een baan vinden ...een ongeschoolde baan dan zoals
ramenwasser of in de snackbar of als schoonmaker maar dan moet je 40 uur werken voor een klein loontje terwijl als jij je diploma haal je veel meer verdient met minder uren dus het is onverstandig om geen diploma te halen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt niets van, met een vmbo diploma heb je juist een ongeschoolde baan met een mbo2 diploma heb je WEL een beroepsopleiding en met een jaartje erbij zit je al op mbo 3. Veel meer kans op werk dan dat vmbo diploma.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mbo diplomas zijn belangerijker tog dan een vmbo diploma ? dan kan ik tog soliciteren met een basischool diploma? Is zelfde tog
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tuurlijk is een mbo diploma belangrijker dan een vmbo diploma maar zorg dat je goed weet waarom je het hier niet leuk vindt en zorg dat DAT geen probleem blijft!
De startkwalificatie is volgens de overheid de minimale norm voor een baan, voldoende inkomen en een volwaardige plek in de samenleving. Een vmbo diploma is GEEN startkwalificatie maar een mbo2 diploma daarentegen wel.

Als jij een goede keuze voor de richting hebt bepaald en je schouders eronder zet is er niets aan de hand en heb je dus eerder een startkwalificatie, maar pas heel goed op, denk er niet te licht over want je hebt echt minimaal dat mbo2 diploma nodig. Als het lekker gaat ga dan voor mbo 3 en misschien nog wel meer.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is zeker niet verstandig

Ik had ook een hekel aan school
En ging gewoon niet

Dat houd in dat je gaat werken voor het minimum loon vroeger was dat niet zo een probleem omdat je jezelf dan bij de werkgever omhoog kon werken
Maar aangezien werkgevers de laatste jaren steeds vaker personeel moeten ontslaan of failliet gaan blijf je in het cirkeltje zitten

Ik ben naderhand verplicht dus weer naar avond school gegaan simpel weg om weer aan het werk te komen
Dat is een langdurig project waar een hoop vrije tijd en geld in gaat zitten

Ik ben er gelukkig wel gekomen heb nu zelfs 2 mbo diploma's

Maar heb menig avondje echt net zoveel spijt gehad als dat er haren op me hoofd zitten dat ik het vroeger niet afgemaakt heb want dan kan je gaan werken + 2 avonden naar school en 3 avonden studeren en dat is vele malen zwaarder dan nu even door de zure appel heen te bijten

Ik weet school is saai en vervelend maar het is echt je toekomst
Zonder mbo mag je blij zijn met 8 euro bruto per uur met mbo kan je zelfs met Geluk dat wel 15 euro bruto per uur verdienen !!

Dus als ik jou was zou ik nu verder gaan