Zijn de diploma's van bijv. LOI erkend?

Ik wil misschien de thuisstudie doen van Interieurdesign. Is deze erkend? Er staat wel bij dat je er een diploma bij krijgt maar mij is het onduidelijk of het om een opleiding of een cursus gaat, aangezien het de ene keer diploma wordt genoemd en de andere keer een cursus. En kan ik hierna HBO doen als ik dat zou willen? Of de 21+ toets? Er staat namelijk niet bij welk niveau het is.

Ik hoef geen reacties met 'ga lekker naar een normale school', daar vraag ik niet om. ;-)

Toegevoegd na 3 uur:
Bedant voor de antwoorden, ze zijn allemaal waardevol. Het bellen was ik dus al sowieso van plan maar het is Pinksteren dus ik wilde dat morgen doen. Ik ga er nog even achteraan, wil zo'n opleiding doen maar niet weer 3 of 4 jaar in de schoolbanken zitten, vandaar.

Thanks!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.5K

Het beste antwoord

Het LOI haalt werkelijk alles uit de kast, om de cursussen en opleidingen aan te prijzen. Maar veel wijzer word je niet van al die informatie op de site van LOI. Je zult er rekening mee moeten houden dat dit een cursus is, en dat je een diploma van het LOI krijgt. En of dat diploma dan rijkserkend is, is nog maar de vraag.

Het LOI is erkend op basis van de Wet op het beroepsonderwijs en volwasseneneducatie (WEB) en/of de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW). Maar daar zal deze cursus vast niet onder vallen.

Op deze site:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/toezicht-op-onderwijs/vraag-en-antwoord/waar-vind-ik-een-overzicht-van-erkende-opleidingen.html
kun je o.a. dit lezen:

"Overigens is niet het gehele onderwijsaanbod van LOI, NTI en NHA erkend.". Terwijl het LOI dat hier wel suggereert.

"Vanzelfsprekend voldoen onze opleidingen aan alle eisen die door de overheid worden gesteld. Daarnaast onderhoudt de LOI nauwe contacten met het bedrijfsleven, brancheorganisaties en exameninstanties.
Dankzij deze contacten zijn we in staat om onze opleidingen perfect te laten aansluiten op de examens én de praktijk. En haal je bij de LOI erkende diploma's, o.a. van toonaangevende exameninstanties als NIMA, NEMAS en EXIN."

Daarmee is nog helemaal niet gezegd, dat die cursus en het diploma Interieur Design waardeloos zijn. Misschien is het een prima cursus.

Als is jou was zou ik 2 dingen doen.
1. Mail of bel het LOI, en vraag wat de erkenning voor de cursus Interieur en Design precies inhoudt, en vraag een bron waar je dat terug kunt vinden. B.v. in de registers van de overheids-site hierboven.

2. Bel met Postbus 51 (0800-8051) en vraag hoe je te weten kunt komen of deze cursus is erkend. Mogelijk krijg je daar niet direct een antwoord, maar ze kunnen je prima op weg helpen.
Veel succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wat je in ieder geval aan het LOI zou kunnen vragen, is wie het examen afneemt. Als dat een examencommissie van het LOI zelf is (en het diploma dus een instituutsdiploma is) heeft het een andere waarde dan wanneer het examen door een externe instantie wordt afgenomen waarbij ook cursisten van andere opleidingsinstituten examen kunnen afleggen.
Verder zou je nog kunnen uitzoeken of er iets is als een landelijk erkende organisatie op het gebied van binnenhuisarchitectuur, waarbij mensen met een bepaald diploma zich kunnen aansluiten. Zij zouden je dan ook meer moeten kunnen vertellen over de opleiding.

En ja, er zijn zeker erkende LOI-diploma's (waarbij LOI 'geaccrediteerd' is door bepaalde organisaties of waarbij LOI opleidt voor landelijke examens). Ik heb echter grote twijfel of de 'hobbycursussen' van LOI daar ook onder vallen.
Computoon
11 jaar geleden
Sommige opleidingen zijn erkend - de HAVO van LOI voldoet aan dezelfde eisen als de HAVO van andere opleidingen.
De vraag hier is echter of een opleiding Interieurdesign 'erkend' is en zo ja als wat. Je krijgt een diploma als je de cursus hebt afgerond, maar dat kan een getuigschrift zijn.
Ik denk niet dat de opleiding op zich veel diplomawaarde heeft - dus dat je deze cursus doet, geeft je geen toegang tot andere cursussen. Als het geen HAVO of MBO is, geeft het behalen van een diploma geen 'overstaprecht' op HBO.
Als je 21 bent, kun je sowieso de 21+-toets doen. Anders zul je toch echt eerst HAVO of MBO moeten doen om naar het HBO te kunnen.