Welke set boren heb ik nodig voor de opleiding interieurbouw?

ik ga een opleiding interieurbouw volgen en heb daarvoor nog een set boren nodig. maar ik weet niet welke ik nu het best kopen kan. je heb titanium enzo. ik moed boren hebben die niet snel bot worden en waar je goed mee in houd kan boren. welke moet ik hebben???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kunnen ze je bij die opleiding niet vertellen welke je moet hebben en van welk materiaal? Hun zijn immers degene die jou opdrachten geven en les geven.

Het beste antwoord

Je hebt diverse soorten boren voor hout.
Om een paar te noemen, fretboren, vlinderboren en natuurlijk de gewone houtspiraalboor (eventueel met aanzet).
Al of niet voorzien van snelsluitingen.

Een beetje timmerman heeft deze natuurlijk in allerhande maten in zijn kist zitten.

Daar er meestal met niet zulk hard materiaal gewerkt wordt zijn de meeste geharde boren hiervoor best geschikt.

Werk je of ga je werken met hardhout soorten, dan zou ik in ieder geval voor titanium boren gaan.
Maar de kosten van deze boren liggen natuurlijk vele malen hoger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het lijkt me dat een standaard setje van de Gamma ruim voldoende is voor hout. Ik zou het niet al te duur maken, uiteindelijk slijten alle boren. Wanneer je aan het werk gaat, dan is het je baas die je boren aanlevert.
Als je al stage loopt kun je misschien iets met dat bedrijf regelen?
Bij twijfel kun je heb beste contact opnemen met je school.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je boortechniek goed is maakt het niet zoveel uit wat voor boren je koopt, dure of niet. Ik heb bij de gamma gewoon een setje boren van de meest voorkomende maten gekocht van het merk Phirana dat zijn goede en niet al te dure, setje houtboren in de maten 4, 5,6 ,8 en 10
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een beetje timmerman kan natuurlijk niet zonder speedboren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je geeft aan dat je een opleiding gaat doen en de opleiding vraagt of je materiaal koopt dat je tijdens de opleiding nodig hebt.

In tegenstelling tot de eerdere antwoorden vind ik het onverstandig om nu naar de gamma te hollen en een willekeurig setje aan te schaffen. Je opleidingscoördinator of docent zal precies aangeven wat je nodig hebt, welke typen en welke maten.

Er zijn alleen al voor houtbewerking veel typen boortjes en wellicht moet je ook steen of metaalboren hebben.

Als niet duidelijk is wat je moet aanschaffen ga je naar je docent (als je al op de opleiding zit) of stuur je een brief of mail naar de opleiding met de vraag wat je vooraf moet aanschaffen.

Tijdens de opleiding zal je ook wel leren om boortjes te slijpen.