Wat doen leraren de overige 640 uren?

Het Voortgezet Onderwijs bereidt een stakingen voor, nu een wetsvoorstel van minister Van Bijsterveldt (Onderwijs) is goedgekeurd om de onderwijstijd te verhogen van 1000 naar 1040 uur.

Een "normale baan" heeft ca 1800 werkuur per jaar
(52 weken -5 vakantie -2 feest en overig verlof x 40 uur)
= 1800 uur of bij een 36 urige werkweek (ambtenaren) 1640 uur.

Wat doen leraren in het VO de overige 600 uren? Zijn deze allemaal om huiswerk na te kijken, bijscholing, etc?

Het zijn nl. wel erg veel werkuren die niet aan lesgeven worden gewijd.

Toegevoegd na 15 minuten:
Ter verduidelijking, ik begrijp dat leraren ook huiswerk moeten nakijken, bijscholing nodig hebben etc., maar klopt het dat dit tegenwoordig 40% van de werkuren bestaat en er maar 60% van de tijd daadwerkelijk aan lesgeven wordt besteed.

Toegevoegd na 56 minuten:
Linkje gevonden: http://www.drs-online.nl/artikel.php?ID=695
Mijn berekening klopt. Is de vraag die blijft eigenlijk alleen maar te beantwoorden door leraren:
Besteedt elke leerkracht op een werkdag ook gemiddeld 4,25 uren aan het werk naast de lesgevende taak?

Het lijkt mij erg veel

Weet jij het antwoord?

/2500

Huiswerk nakijken, bijscholing, bijlessen, proefwerken nakijken, vergaderen, lessen voorbereiden, gesprekken voeren met ouders enz. enz. enz. Het zijn zware banen en de docenten hebben die vakantieweken hard nodig om bij te komen. Bovendien is het ook nog eens zo, dat ze in de vakanties niet stil zitten, maar ook allerlei werkzaamheden voor school moeten doen.

De overige uren brengen ze uit,documenten invullen,huiwerk nakijken en verbeteren,toetsen maken en verbeteren,nakomende leeringen op orde te stellen,met ouders.praten,dit word echter ingezet als de rest van de uren.,ze werken de hele dag door.

Een goede leraar zal inderdaad die 600 uur gebruiken voor voorbereiding, toetsen samenstellen, nakijkwerk en bijscholing. Vergeet echter ook niet leerlingvolgsystemen bijhouden, vergaderen, ouderavonden, informatieavonden en het begeleiden van leerlingen buiten de reguliere lesuren om, hier gaat ook veel tijd in zitten. Werken met leerlingen is mensenwerk en er zijn tegenwoordig best veel problemen met leerlingen, het kost veel tijd om daarin een juiste koers te bepalen. Een goede docent komt dus echt wel aan zijn uren en gaat er zelfs overheen. De 2e kamer zou eens een debat over hun zomerreces moeten houden, dat duurt pas asociaal lang.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100