Hoe kan ik het beste leren voor een 21+ toets? (zie uitleg aub!)

door omstandigheden heb ik niet mijn mbo 4 studie kunnen halen om zo gelijk door te kunnen stromen naar het hbo. Op dit moment tot September doe ik aan school niet zoveel, in September kan ik beginnen aan een 1,5jaar durende mbo 3 opleiding. Als vooropleiding heb ik vmbo t(plus). Ik zou ontzettend graag een havo diploma halen maar ik heb geen geld om een dure cursus of vavo te volgen. Ik baal er van! Nu wil ik dolgraag na die mbo 3 opleiding een 21+ toets doen. Het liefst begin ik NU nog met leren daar voor. Of in ieder geval nu al een aantal havo school boeken doorlezen omdat dat het niveau is van de toets. Ik ben heel erg gemotiveerd en heb er alles voor over om mijn doelen te halen. Heeft iemand misschien een idee hoe ik me kan voorbereiden, welke boeken bijvoorbeeld? (Nederlands, Engels, wiskunde, ed.) Het liefst de zelfde boeken die gebruikt worden op de Havo. Of misschien boeken waar ik me mee kan voorbereiden op mijn toekomstige mbo opleiding. financieel administratief.

Alvast, ontzettend bedankt voor de antwoorden!

Toegevoegd na 2 minuten:
Weet iemand trouwens ook of het mogelijk is om bijvoorbeeld een soort van 'deel' diploma/certificaat te halen op havo niveau? Dus als ik bijvoorbeeld een cursus wiskunde volg op havo niveau dat je iets als je certificaat voor krijg? En zo ja, heb je hier veel aan of word daar niet veel waarde aangehecht?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.4K

Het beste antwoord

Als je denkt HBO aan te kunnen, dan hoef je je eigen niet in te leren met boeken. Als je dat nodig hebt, dat is het HBO misschien toch te hoog gegrepen.
Maar wel wat goede tips (uit ervaring)
Probeer op de eerste plaats informatie te halen over de inhoud van de toets.

De inhoud gaat over taal (grammatica en spelling), ruimtelijk inzicht, logica en wiskunde. Het heeft heel veel weg van een IQ test. En dat laatste kun je dus gebruiken om te oefenen. Veel IQ testen op internet zijn gratis. Zorg ook dat je weet hoe breuken werken (daar wordt veel over gevraagd).
Je kunt ook nog oefen-examens voor het Havo of VWO maken. Die zijn ook overal op internet te vinden. onder andere in mijn bronnen.

Succes!

Toegevoegd na 6 minuten:
Antwoord op jouw toevoeging:
Het is mogelijk om certificaten te halen. Maar ik weet niet zeker of het erg vaal waarde zal hebben. Wiskunde is natuurlijk nooit weg. Sommige Universiteiten willen wel een VWO certificaat hebben voor Wiskunde. (Nijenrode bijvoorbeeld).

Andere optie is om propedeutische vakken los te volgen na je MBO-3 studie. Denk aan NIMA, NEMAS, MBA of noem maar op. Dan belast je jezelf wat minder. En deze vakken hoef je dan ook niet meer op HBO niveau te volgen. Daarnaast heb je een groot deel van de propedeuse al, dan is toelating voor een school makkelijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik heb ook zo een test gedaan.

Je moet het zien als een soort IQ test. Er wordt gewoon gekeken wel denk niveau je hebt.

Je zou je taalkunde en je wiskunde even kunnen oprakelen. Maar er zitten veel verschillende vragen bij zoals logische vragen (... staat tot ... als .. staat tot...), taalvragen en betekenissen van woorden.

Het is dus gewoon een indicatie welk niveau je aan zou moeten kunnen.

Toegevoegd na 2 minuten:
(Ik heb de test overigens in 2004 gedaan)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En zoals je ziet is mijn taal vandaag niet 100% ;)
Omdat ze meer willen weten wat je intelligentie is dan wat je geleerd hebt zou ik vanaf nu elke dag deze testen maken:

http://www.beterspellen.nl/website/index.php
http://www.beterrekenen.nl/website/index.php
Misschien ook: http://www.nubeterengels.nl/website/index.php

Verder kun je sites zoeken waar ze je helpen met het nederlands of het rekenen om dat wat omhoog te brengen en je kunt je natuurlijk verdiepen in IQ tests.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oja: wat wil je doen NA die 21 toets want misschien moet je je daar op richten? Een HBO waar je scheikunde voor nodig hebt zal voor de 21+ toets niet uitmaken maar het helpt jou wel om je vast in scheikunde te verdiepen.