Wat zijn de regels wanneer ik citeer uit een boek?

Ik wil voor mijn boekverslag graag een aantal zinnen citeren. Mijn vraag is hoe ik dit moet doen en op welke manier ik de pagina nummers aan moet geven.

Weet jij het antwoord?

/2500

" (tekst) " - (auteur) "one good thing about music is that if it hits, you feel no pain" - Bob marley.

Bijvoorbeeld: Ik wil voor mijn boekverslag graag een aantal zinnen citeren. Mijn vraag is hoe ik dit moet doen en op welke manier ik de pagina nummers aan moet geven. Ik wil citeren " Mijn vraag is hoe ik dit moet doen en op welke manier ik de pagina nummers aan moet geven." Eerste en laatste 2 woorden en mogenlijk de bladzijde en regel. dus: Mijn vraag...moet geven. (blz. 1,r. 2-3)

Bronnen:
Eigen ervaring

Wanneer een voorbeeld of een citaat kort is, moet dit - tussen enkele aanhalingstekens geplaatst - in de lopende tekst opgenomen worden. Langere voorbeelden of citaten dienen visueel te worden onderscheiden van de rest van de tekst. Spring hiertoe een tabstop in en gebruik een enkele regelafstand. Laat boven en onder het ingesprongen citaat één regel wit. Bij een dergelijk ingesprongen tekstblok hoeft het citaat niet tussen aanhalingstekens te staan: In Nederland wordt deze richting in de architectuur gewoonlijk aangeduid met de term ‘Delftse School’, omdat zij op de afdeling bouwkunde van de TH in Delft tot ontwikkeling komt onder leiding van prof. ir. M.J. Granpré Molière. Deze architect krijgt bekendheid door zijn ontwerp van het tuindorp Vreewijk in Rotterdam. (Fanelli, 1981, p. 173).

Bronnen:
http://cf.hum.uva.nl/bookmaster/technische...

Dit is een type verwijzing dat je zou kunnen gebruiken: Laan, D. 1957 "De avonturen van Pinkeltje", 2e dr. 3e ed. p 83-84, ISBN 1234567, Kluitman, Alkmaar Je zou ook achter in je boek deze verwijzing kunnen zetten zonder paginanummers en elke keer als je uit het boek citeert in een voetnoot zetten Laan, 1957 p. 83-84. Als je steeds uit een beperkt aantal boeken citeert is dat denk ik de beste oplossing. De grote verwijzing gebruik je zodat het boek te vinden is, de voetnoten om het de lezer makkelijk te maken de passages te vinden die je hebt gebruikt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100