Het lijkt me leuk om iets te doen als beroep in de richting van jongeren met verslaving. Weet iemand hier een geschikte opleiding voor?

Ik heb het altijd al interessant gevonden om dingen te leren over drugs en verslaving. Het lijkt me dus leuk om daarmee te werken. Ik moet nu een MBO opleiding kiezen, en zou daarna door willen gaan op het HBO. Weet iemand geschikte opleidingen voor het MBO naar HBO?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jeugdzorg?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk is het dan de beste optie om met MBO SCW cultureel werker te beginnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen als ik kijk op kans op werk, en dan bij stages (de opleiding moet je veel stage lopen) en er is bij SCW matige kans op stage. en dan heb ik het nog niet eens over het werk zelf..

Antwoorden (3)

Het beste is dan om te beginnen op het MBO met SCW-cultureel werker.

Een Sociaal Cultureel Werker begeleidt deelnemers in hun vrije tijd. Dit kan met diverse groepen en op zeer uiteenlopende locaties. Een SCW’er werkt vaak zelfstandig en moet leiding kunnen geven aan vrijwilligers en lager opgeleide beroepskrachten. De SCW’er vergroot door middel van activiteiten de zelfstandigheid en de zelfredzaamheid van de deelnemer.

De activiteiten van een Sociaal Cultureel Werker hebben betrekking op:
Recreatie;
Educatie;
Samenlevingsopbouw;
Kunst en cultuur.

Opleidingsinhoud

Als Sociaal Cultureel Werker begeleidt en helpt u mensen die naar een activiteitencentrum komen voor ontspanning, om creatief bezig te zijn of gewoon voor de gezelligheid. Dit kan gaan om jongeren, volwassenen en ouderen. Na de MBO-opleiding Sociaal Cultureel Werker kunt u gaan werken bij:
- Een club- of buurthuis
- De buitenschoolse opvang
- Allochtonenbegeleiding
- Een open jongerencentrum
- De crisisopvang

Tijdens de MBO-opleiding Sociaal Cultureel Werker leert u onder andere hoe u educatieve programma’s opstelt en recreatieve activiteiten ontwikkelt, organiseert en uitvoert.

--
Dit is de MBO opleiding die die richting uit gaat. En na die 4 jaar heb je de mogelijkheid om je verder te specialiseren op het HBO (verschillende opleidingen)

Toegevoegd na 34 minuten:
PW Jeugdzorg is inderdaad ook een optie. Daar ga je richting Jeugdzorg en bij SCW richting de crisisopvang. Beiden sluiten goed aan op het HBO. Zijn beiden (te volgen als)niveau 4 opleidingen en dan kun je zo naar een aansluitende opleiding op het HBO. (mits de regels hierin niet veranderd worden!)

"SPW-opleiding in het nieuw
De mbo-4-opleiding Pedagogisch Medewerker Jeugdzorg is een nieuwe opleiding. De oude mbo-4-opleiding Sociaal Pedagogisch Werker (SPW) is namelijk opgesplitst in twee verschillende richtingen: Pedagogisch Werk (met de uitstroomrichtingen Gespecialiseerd Pedagogisch Medewerker Kinderopvang en Pedagogisch Medewerker Jeugdzorg) en Maatschappelijke Zorg (met uitstroomrichtingen Persoonlijk Begeleider Gehandicaptenzorg en Persoonlijk Begeleider Specifieke Doelgroepen). Een ander verschil met de oude SPW-opleiding is dat je in de nieuwe opleiding leert volgens de principes van het competentiegericht leren"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
PW pedagogisch werk Jeugdzorg is een 3 jarige MBO opleiding, deze opleiding sluit aan bij SPH sociaal pedagogische hulpverlening. je bent opvoedkundig bezig met kinderen-jongeren die in de hulpverlening terecht komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je daarna verder wilt met hbo zou je sph kunnen kiezen.