In hoeverre hebben docenten zwijgplicht als een leerling naar hen toe komt met een verhaal?

Heeft alleen een vertrouwenspersoon zwijgplicht? Of een mentor ook? Of iedere docent?
Natuurlijk moeten zware delicten worden doorgegeven aan politie, maar hoe zit het bijvoorbeeld met jongeren die aangeven het leven niet meer te zien zitten?

(Ben aankomend docent en krijg steeds meer opdrachten die met normen en waarden te maken hebben. Ik weet niet wat de wetgeving hierover zegt.)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

Nee, de leraren hebben geen zwijgplicht.
Tenzij deze ook vertrouwenspersoon is en jij hem/haar in die hoedanigheid en en ander vertelt hebt. Dan hangt het af van twee zaken:
De nederlanse vereniging van vertrouwenspersonen hebben een gedragscode afgesproken, die de school vaak navolgt. Dat betekent dat ze geen informatie aan "derden" mogen verstrekken.
Belangrijker is vaak wat over de vertrouwens personen in het schoolprogramma is afgesproken. Meestal volgen ze de gedragscode; boven de leeftijd van 16 jaar vrij streng, maar daaronder worden ook nog wel eens uitzonderingen gemaakt.
©Marion Kooij
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

In principe lijkt het mij dat een docent die een leerling bij zich krijgt die levensmoe is, deze leerling door moet sturen naar een vertrouwenspersoon en mag de docent in kwestie (als deze geen vertrouwenspersoon is) hier zelf niets mee doen. de vetrouwenspersonen zijn geschoold voor dergelijke situaties. En voor zover ik weet hebben vertrouwenspersonen op school in elk geval zwijgplicht, dus ook wanneer iemand aangeeft dat hij het leven niet meer ziet zitten. Enkel wanneer er anderen in gevaar kunnen komen of er schade wordt berokkend vervalt de zwijgplicht
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voorzover ik weet is er geen sprake van een zwijgplicht en / of verschoningsrecht voor leerkrachten.

Dat neemt niet weg dat je op individuele basis wel zou kunnen afspreken dat datgene wat besproken gaat worden geheim blijft. Hier zou ik echter mee oppassen als ik docent was, stel dat je eerst afspreekt dat iets 'onder ons' blijft en vervolgens is het toch noodzakelijk om iets met de bewuste informatie te doen, wat als bijvoorbeeld een leerling(e) zegt zich seksueel tot je aangetrokken te voelen? Dat kan nog nare problemen opleveren als het als eenzijdig verhaal (al dan niet met verdraaiingen) naar buiten wordt gebracht. Als je in zo'n situatie alsnog het vertrouwen moet beschamen om in overleg te treden met collega's, ouders en zo dan kun je denk ik beter vantevoren duidelijk maken dat indien er geen aanleiding toe hetgene dat besproken wordt geheim blijft, maar dat hier uit noodzaak wel uitzonderingen op kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wettelijk heeft een leerkracht geen zwijgplicht er is ook nog geen zgn beroepscode voor leerkrachten. Wel beroepsethiek, dit zijn de zgn ongeschreven regels waarbij je op je eigen gevoel van waarde normen en aanpak mag uitgaan op een profecionele manier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet ik niet maar als je wat aan een leraar vertelt moet je het niet aan al die leraren gaan vertellen want dan gaan ze doen alsof je een heel zielig kindje bent en dat is heel vervelend.

Toegevoegd na 28 seconden:
(je is de leerling)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als kinderen 18 jaar zijn, daaronder heeft een docent geen zwijgplicht.