Mijn dyslectische dochter heeft een tegenvallende cito-score gekregen. Kan dit liggen aan de technische problemen met de Cito-luistertoets?

Schooladvies, entreetoets en cito-score lopen nu flink uiteen, de cito-luistertoets kampte dit jaar met flinke technische problemen. Dochter heeft verder zonder stress-toestanden de toets gemaakt, er is dus niets om aan te nemen dat ze door stress onverwacht laag gescoord heeft.

Ik vraag niet naar meningen of inventarisaties, maar mochten er mensen uit het onderwijs of van Cito zijn die dit signaal herkennen, dan hoor ik dat graag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen mijn oudste een aantal jaar terug de nio (soortgelijke cito) maakte viel de uitkomst ook zwaar tegen. Hij scoorde net aan basis kader terwijl hij altijd op havo funcioneerde. De leraar was het met ons eens en hij heeft toen de toets mondeling over mogen doen en haalde toen ook een mooie havo uitslag.
Misschien een idee om eens met de leraar te praten over een her maar dan mondeling. Een dyslect scoort nu eenmaal beter mondeling dat schriftelijk.
Heeft ze verder wel hulpmiddelen mogen gebruiken? Grote lettertype, gedeeltes voorgelezen/luisteren, meer tijd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles was voorgelezen, maar daar zaten die technische problemen in.

Antwoorden (2)

Er hangt eigenlijk niets van een cito-score af. Wanneer een kind op het VWO thuis hoort, dan komt het kind daar wel. Het schooladvies weegt veel zwaarder dan een momentopname (cito).
Het komt vaker voor dat leerlingen totaal anders scoren dan verwacht, dat is niets bijzonders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige scholen houden jammer genoeg wel erg vast aan de uitslag van de cito. Jammer want dat is toch maar een moment opname. Hoe het kind de hele schooltijd heeft gepresteerd dus het advies van de leraar is toch belangrijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, precies dat, daar ga ik wel van uit want ze komt van een fijne basisschool. Het is wel jammer voor haar zelfvertrouwen dat ze nu denkt dat ze het niet kan. En ik maar 'peptalken'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staan op internet wel verschillende soortgelijke cito toetsen. Misschien dat je deze toets met haar kunt doen. Dan ziet ze zelf dat het een momentopname was, en dat ze dus niet dom is. Hopen dat ze dan niet weer een slecht moment heeft ;)
Als de luistertoets een technisch probleem had, dan zullen haar klasgenoten misschien ook een tegenvallende score hebben? Een deel van de cito (in dit geval een luistertoets) kan een totaalscore naar beneden halen. Ik heb het in de praktijk alleen nog niet eerder gezien dat het van bijvoorbeeld havo-niveau ineens naar vmbo-kader zou gaan. (noem maar iets hoor)

Schooladvies weegt inderdaad zwaarder dan CITO-score. Alleen sommige VO-scholen houden zich star vast aan een CITO-score. Haar leerkracht in het basisonderwijs kan dit euvel ook vermelden in het onderwijskundig rapport dat naar de toekomstige school van uw dochter moet. Misschien kunt u hier om vragen, zodat u 'iets op papier' heeft voor als het VO moeilijk gaat doen.