Moet ik een creatieve studie kiezen of kan ik beter een "nuttigere" studie kiezen?

Hoe veel talent is er nodig om een creatieve studie te kiezen?
Al mijn hele leven zeggen mensen dat ik absoluut naar de kunstacademie moet gaan. Ik zelf was het daar mee eens, het leek me geweldig. Maar nu het dan zover is, weet ik het niet meer. Het lijkt met niet nuttig om zo'n studie te kiezen en wil denk ik liever een studie kiezen waarmee ik later mensen kan helpen, verpleegkunde misschien.. Ook denk ik dat ik niet goed genoeg ben. Er zijn zoveel mensen die creatiever zijn dan ik, naar mijn idee, die ook niets met hun talent doen. Maar wat als ik er toch spijt van krijg?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (5)

Ha, je kunt het ook combineren, als dat je iets lijkt: Creatieve therapie geven aan ouderen, of zieke kinderen! Voorts kun je je kwaliteieten als creatieveling inzetten voor organisaties als Sea Sheperd of zo. Organisaties die er beslist toe doen!

Toegevoegd na 58 seconden:
• kwaliteiten •
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet je hart volgen, en tegelijkertijd ook realistisch nadenken over baankansen. Het belangrijkste blijft dat jij je lekker voelt in je baan en blij bent met wat je doet. Ben je dat niet, dan breekt dat je op! Bij creatieve studies is het vaak zo dat je erg goed moet zijn. Bij grafisch ontwerp, fotografie, dans en muziek bijvoorbeeld, is het extra moeilijk om je brood te verdienen. De concurrentie hier is erg hoog en je moet over erg veel talent beschikken om daar je beroep van te maken en een aardige cent te verdienen. Natuurlijk geldt voor alle beroepen dat je goed moet zijn om aardig te verdienen, maar als tandarts of verpleegkundige is het vinden van werk nou eenmaal gemakkelijker.
Ik merk dat ik niet zo goed kan verwoorden wat ik bedoel, maar ik hoop dat je het toch begrijpt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volg je hart en je gevoel. Je mag wel denken dat je niet goed genoeg bent, maar bewijs eens dat je wel goed genoeg bent ;) misschien denken andere ook zo en zijn er straks geen kunstenaars meer. Spijt kun je altijd krijgen, bij elke keuze die je maakt. Misschien bestaat er een manier om van 3 dingen die je graag zou willen een half jaar op (een soort) proefles te gaan?? Ga informatie verzamelen over de dingen die je leuk lijken, weeg ze met elkaar af en kies wat jij denkt wat het beste bij je past. Ook de adviezen van je kennissen zijn vaak betrouwbaar, maar alleen jij weet wat het beste voor je is. Succes bij je keuze ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt er ook aan wat je levensstandaard is. Doen wat je leuk vindt is makkelijk gezegd, maar je moet naast je werk ook prettig leven. Als je waarde hecht aan vakanties, regelmatig nieuw spul/gadgets, financieke zekerheid... Dan lijkt iets in de kunst me geen goede basis. Dan kun je beter voor een baan met meer financiele zekerheid kiezen (waar je ook lol aan beleefd, niet zomaar iets gaan doen!) en kunst privé er bij doen.
Geef je niks om geld, vakanties, uitgaan, etc maar ligt je hart enkel bij kunst, ga dan daar voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In mijn tijd kon je 2 studies combineren zo studeerde ik aan de hogeschool van Amsterdam pedagogiek en aan de Universiteit Orthopedagogiek alleen moest ik met de lesuren en de afstand wel plannen...
Ik zou dus kunstacademie met of verpleegkunde of met lerarenopleiding combineren....
succes