Mag een werkgever een tijdelijk contract niet verlengen van een werknemer die goed functioneert en vervolgens meteen werven?

Mijn vrouw werkt als docente. Haar contract voor bepaalde tijd is voor de tweede keer verlengd en men gaf aan zeer tevreden over haar te zijn. De directeur gaf echter aan dat volgend jaar, als de contract wegens rechtswege eindigt, het waarschijnlijk niet vin vast omgezet zal worden omdat de school een flexibele team van tijdelijke krachten wil en het liefst jonger dan zij is. Mijn vraag is dus mag dit. Mag een werkgever een goed functionerende werknemer geen vast contract aanbieden na 2 verlengingen maar wel meteen werven voor dezelfde functie.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb dit ook een keer gehad bij een werkgever, het mag helaas. Tip: nu solliciteren op een baan met uitzicht op vast en deze baas 'de dikke middelvinger' geven zodra ze iets anders heeft. Als de school op deze manier met mensen om gaat, zullen mensen ook op deze manier met de school om gaan.

Antwoorden (6)

ja. Dat mag. Het idee van X korte contracten en daarna vast was bedoelt om de werknemer te beschermen. Het heeft zichzelf in de rug gebeten, want vaak blijkt een werknemer geen derde contract te krijgen. Een kort contract levert geen beloft op vast als je goed functioneert. Voor die belofte zal je moeten vechten, en dat had ze in haar huidige contract vast moeten laten leggen, als ze zekerheid wou.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat mag. Het is de consequentie van een tijdelijk contract, het eindigt van rechtswege zonder dat er naderhand verplichtingen over en weer zijn.
itsme
12 jaar geleden
Netjes is het niet, maar het is voor de werkgever de enige manier om te voorkomen dat hij de werknemer in vaste moet nemen.
Wel kan de werknemer na een periode van 3 maanden weer op tijdelijke basis aangenomen worden, dan zou ze dus weer een kans bij die werkgever maken.
Het is de vraag of ze dan nog wel voor hem zou willen werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat mag. Als de werkgever het voor een derde keer zou verlengen zou hij zich meteen verplichten het contract voor vast aan te bieden en dat zal hoi niet willen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat mag triest genoeg, zelfs zonder opgaaf van redenen. mocht er later bij werving problemen ontstaan en gebeurt dit structureel dan kan bv UWV boetes opleggen vanwege verwijtbare werkloosheid maar daar heeft de huidige werknemer niks meer aan. op zoek gaan dus naar betere arbeidsvoorwaarden(/werkgever?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat mag. En dat is niet triest overigens zoals één van de anderen dat noemt. Als werkgever heb je ook bepaalde rechten toch?
Wat even een punt is om naar te kijken is je opmerking 'en het liefst jonger dan zij is'. Als dat werkelijk zo gezegd is heb je daarmee een punt om een zaak van te maken. Leeftijd discriminatie is nl bij de wet verboden, dus wanneer dit echt als reden wordt aangehaald kun je er voor gaan vechten en heb je een goede kans bij een rechter. Houd er wel rekening mee dat de arbeidssituatie daarna zo sterk verslechterd zal zijn dat een leuke functie er niet meer in zit. Hooguit een financiële compensatie...