Komt ontgroening op universiteiten echt niet meer voor?

Als ik in ons winkelcentrum weer eens zo'n groepje kersverse studenten gezellige opdrachten zie doen, dan vraag ik mij af of ontgroening echt afgeschaft is. In de krant zie toch nog regelmatig berichtjes over foute boel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (5)

Ontgroening bestaat nog bij studentenverenigingen. Alhoewel dit voornamelijk lollige vernedering is. De berichten in de kranten zijn dikwijls zwaar overtrokken en hebben lang niet altijd echt met ontgroening te maken. Studenten drinken veel en doen domme dingen, ook als ze niet ontgroend worden. Op de introtijden zelf is veel toezicht, zowel van de verenigingen zelf als van instanties.

Antwoord op je vraag is dus: jazeker komt nog wel voor, maar is streng gecontroleerd en vrij onschuldig.

Als je ontgroend wil worden moet je bij het corps mariniers zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ontgroening is niet afgeschaft het bestaat nog steeds
sommige gemeentes willen het wel aanbanden leggen maar juridisch is er geen mogelijkheid
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet alle studentenverenigingen doen aan ontgroening, je kunt dan zelf je keuze bepalen bij welke studentenvereniging jij je wilt aansluiten. Je weet dan ook van tevoren of ze aan ontgroening doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ontgroenen komt wel degelijk voor en er is ook niet zo veel bezwaar tegen zolang het binnen de regels van het redelijke blijft.

Het is onzinnig om daar speciale betuttelwetgeving voor op te tuigen: iemand stomlazarus voeren en in de gracht gooien is ook onder bestaande wetgeving verboden.

Iemand met een tandenborstel de wc laten schoonmaken getuigd van een vreemd gevoel voor humor, maar doet iemand weinig kwaad. (Al weet ik niet of het verstandig is om daarna met dezelfde borstel je tanden te poetsen....)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Net als bij alles zijn het de eksessen en ongelukken die journalisten het eerst oppikken. Maar in het uitgaansleven (woon in een stad) kom ik wel eens figuren tegen die ik wel ervoor aanzie dat ze nieuwelingen te grazen nemen. Mss es ff wat meer googlen