Krediet aanvragen middels besloten vennootschap en BKR

In 2007 ben ik persoonlijk technisch failliet gegaan met een hoge schuld. Nooit is er een faillesementsverklaring geweest vanuit een rechtbank, maar dat doet in mijn geval niet ter zake. Ik heb gewoon alles zelf weer afgelost met zelf verdient geld.

Doordat ik het moeilijk heb gehad heb ik diverse BKR noteringen opgelopen op schulden die inmiddels allemaal voldaan zijn (medio 2009 afgelost). Ik ben nu schuldenvrij.

Uiteraard maakt die BKR notering het mij lastig als ik nu een lening wil aanvragen. Totaal onbegrijpelijk want ik ben niet in de schulden gekomen doordat ik allemaal dure dingen heb gekocht, ik heb gewoon een bedrijf gehad wat niet gelukt is.

Inmiddels sta ik weer in de plus en ben ik voornemens om een bedrijf op te richten, dit maal niet als eenmanszaak maar als Besloten Vennootschap waarin ik als enig aandeelhouder actief zal zijn, de bedoeling is om dit medio dit jaar af te ronden. De 18K kapitaal leg ik zelf in als eigen vermogen.

Echter, om mijn businessplan te kunnen financieren heb ik extern kapitaal nodig, waarschijnlijk via de bank.

Zal de bank ook een BKR check doen naar mij persoonlijk als ik via de BV een zakelijke lening zal aanvragen?

Alvast bedankt!

Groetjes,

Peter

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (3)

Op zich is geld lospeuteren bij de bank al moeilijk. Jouw historie zal oppervlakkig gezien problemen kunnen opleveren, maar de volhardende wijze waarop je je schulden hebt kunnen wegwerken verdient veel respect en die positieve betalingsmoraal zou ik door bij voorbeeld een adviseur of zakelijke relate, die jou uit die tijd kent, laten benadrukken.
Is er iemand die borg wil staan of wil deelnemen in het kapitaal?

Toegevoegd na 1 dag:
Het ministerie van Justitie doet ook onderzoek naar de persoon van de oprichter(s). Ik vermoed, maar ik weet het niet echt, is om te zien of er geen crimineel verleden is en of er faillissementsverleden is.
De veronderstelling dat de bank naar de rechtspersoon kijkt en niet verder lijkt me te simpel.
Er wordt dus gekeken naar de persoon van de leiding van het bedrijf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij elke vorm van krediet doet de bank een BKR check! Zelfs bij het aanvragen van een creditcard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bestuurder van de rechtspersoon wordt altijd gechecked door de bank. Met vriendelijke groet,
Marcel
Heb zelf net veel moeite gehad met het rondkrijgen van mijn bv omdat ik bij het bkr sta (wegens een adresfout van neckerman, maar enfin.) Heb uiteindelijk via een vriendeningang een rekening kunnen openen omdat de banken puur niet meer durven rekeningen te verstrekken waar mogelijk meer kosten dan baten bij zullen komen. Het aanvragen van een rekening-krediet is al helemaal onmogelijk.
Kort; Ja de bank checkt je BKR. En tenzij je bij alles kunt aantonen dat het niet jouw schuld was zul je geen rekening krijgen van hem.
Sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle banken zullen de ondernemer checken. Ik heb exact hetzelfde meegemaakt. Er zijn geen banken die mee kunnen denken hierin en zien dat het niet door eigen schuld is en dat je verder wel goed aan je verplichtingen hebt voldaan.

Er zijn veel financiers die je wijs maken dat het wel kan. Deze kosten geld en tijd en zullen niet succesvol zijn. Wat wel een mogelijkheid biedt is factoring.

Ik besteed mijn facturen uit aan een factoring waardoor ik zelf snel aan het geld kom en zo alles probeer te financieren. Dat is voor mij de oplossing geweest om toch te kunnen ontwikkelen.

Succes,
Marcel