Door Plato:

De Akademeia of de Academie van Athene was een beroemd gymnasium én school in Athene, opgericht door Plato in 387 voor het begin van onze jaartelling. De school was de eerste georganiseerde school in Europa. Plato richtte deze academie op om filosofisch onderricht te geven aan jonge Atheense burgers. Tot de leerlingen aan de Akademeia hoorde onder meer Plato's belangrijkste leerling Aristoteles. De naam van de school is zo gekozen omdat de gebouwen op het terrein van een zekere Akademus lagen. Na de dood van Plato werd ze verder gezet door diens neef Speusippus, de zoon van zijn oudere zuster, Potone, terwijl Aristoteles zijn eigen weg ging en een andere school oprichtte, het Lyceum.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Grieken volgens mij, al hebben de Romeinen het verspreid en heeft Karel de Groote ook onze nachtmerrie in Nederland waargemaakt.